Forsinkelser og ugunstig valutakursutvikling gjorde at verftet svekket inntjeningen.
Arbeidsbåtprodusenten i Mjosundet på Nordmøre omsatte for 406,2 millioner kroner i fjor. Det er 21 millioner kroner mindre enn året før. Verftet fikk et driftsresultat på 1,3 millioner kroner, noe som er 4,1 millioner lavere enn i 2023. Driftsmarginen endte på marginale 0,3 prosent.
Daglig leder Kåre Sletta medgir at det ikke gikk helt slik de hadde håpet.
– Det var et trasig år. Det var mye trøbbel med batteri. Og så var det en euro som ødela for oss, forteller han til iLaks.
Måtte få unna
Utfordringene med batteriene var blant annet knyttet til at de måtte vente lenge på leveransene.
– Dermed ble det en opphopning av båter, og vi fikk kø. Da gikk timeforbruket kraftig opp, sier Sletta og utdyper:
– Når det bli kø, setter du på mye folk for å få unna ting.
Ifølge den daglige lederen har ikke verftet de samme utfordringene i år.
– Det går betraktelig bedre nå, opplyser han.
Konsernbidrag
Ved årsskiftet hadde verftet en egenkapital på 32,8 millioner kroner og en totalkapital 70,9 millioner. Det ga en egenkapitalandel på 46,3 prosent.
Ved utgangen av året hadde virksomheten banksikrede garantistillelser på 312,5 millioner kroner. Året før var disse på 266,3 millioner kroner.
Verftet, som eies av Sletta-familien via morselskapet Sletta, sysselsatte 38 årsverk i fjor. Styret i Sletta Verft har foreslått et konsernbidrag på to millioner kroner.
Les også: Sletta Verft navigerer i et omskiftelig marked: Vi har ordrer frem til starten av neste år
Sletta Verft | 2024 | 2023 | Endring |
Omsetning | 406,2 | 427,2 | – 4,9 % |
EBIT | 1,3 | 5,4 | – 75,9 % |
Resultat før skatt | – 2,5 | 0,8 | – 412,5 % |
Driftsmargin | 0,3 % | 1,3 % | |
Alle tall i millioner kroner |