North Salmon Service bygger ny brønnbåt

Nyheter
0

Brønnbåtselskapet North Salmon Service (NSS) har inngått avtale med Fitjar mekaniske verksted om bygging av en ny brønnbåt, type HAV 595 med levering i fjerde kvartal 2027. NSS har jobbet over lengre tid med Hav Design og Fitjar Mekaniske Verksted.

Fartøyet skal gå inn på en lengre avtale med Nova Sea og Salten Aqua. NSS har også avtale med en del andre oppdrettere i Nordland

– NSS har over lengre tid hatt et godt samarbeid med disse kundene og at de nå ønsker å benytte oss igjen for kontrahere et nytt fartøy og fortsette det gode samarbeidet er vi svært takknemlige for, uttrykker daglig leder i NSS, Arnt Erling Paulsen.

Det skriver NSS i en pressemelding.

Les også: Kombinasjonen av brønnbåtdrift og strandrydding ga suksess for Oppdretternes Miljøservice

Høye krav til biosikkerhet
Fartøyet har en lengde på 87,4 meter og en bredde på 22,8 meter og dødvekt på 7700 tonn. Skipets designdypgang er på 6,7 meter. Fartøyet vil ha et brønnvolum på 5000 kubikk.

Teamet fra HAV Design og NSS etter signering:Bak frå venstre: Ørjan Paulsen NSS, Hugo Strand Fitjar, Tom Erik Aasjord NSS, Bjørn Helge Hjartåker NSS, Bjørn Olvik NSS, Jan Magne Goksøyr HAV, Jarle Solemdal NSS, Gisle Vinjevoll Thrane HAV, Foran frå venstre Kjetil Myren HAV, Jonny Hansen NSS, Nils Andreas Brekk Fitjar, Arnt Erling Paulsen NSS, Jan Tore Theimann NSS. Foto: North Salmon Service

NSS og deres kunder – Nova Sea og Salten Aqua, har hatt fokus på å kontrahere et fartøy som er fremtidsrettet og leverer på kundenes høye krav til biosikkerhet og fiskevelferd, skriver selskapet.

– Vårt HAV 595-design muliggjør mer skånsom og effektiv håndtering og transport av laks og sjøørret. Skroget er energieffektivt og systemene om bord i fartøyet er designet for å redusere totalt energiforbruk, sier Jan Magne Goksøyr, salgssjef hos HAV Design.

Sammen med HAV Design har NSS fått et skipsdesign som er fleksibelt og tilpasningsdyktig til eventuelle nye drivstoffkilder. Samtidig har det vært stort fokus på å redusere eksisterende drivstofforbruk.

North Salmon Services, HAV Design og Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) har i fellesskap jobbet med å identifisere teknologier og underleverandører som har bidratt til å gjøre dette til en fremtidsrettet brønnbåt.

Jan Magne Goksøyr. Foto: North Salmon Service

– En viktig kontrakt
– Vi har sammen med North Salmon Service utviklet et brønnbåtkonsept som går billigst mulig gjennom vannet, med tilhørende utslipps- og kostnadsbesparelser. Vi forventer en utslipsreduksjon på 20 til 30 prosent med de tilakene som er gjort, sier Goksøyr.

– Vi ser med glede fram til å samarbeide med North Salmon Service og HAV Design om design, engineering og bygging av en avansert brønnbåt med stor kapasitet. Dette er en viktig kontrakt for oss på FMV, og vi ønsker å takke NSS for tilliten og for å ha valgt norsk byggeverft, sier Verftsdirektør Hugo Strand.

Dette nybygget vil føre til at NSS vil ha behov for cirka 20 nye ansatte, og vil med dette, siden oppstart i 2017 ha gått fra 0 til 65 ansatte. Selskapet eier og driver fra før 2 fartøy.

– Kontraheringen vil også medføre store lokale ringvirkninger ettersom vi har høyt fokus på bruk av lokale leverandører, opplyser Paulsen.

Selskapet holder til i Herøy kommune i Nordland.