Hiddenfjord fulgte sin etiske overbevisning og gjorde et krevende strategisk valg.
For Færøyenes nest største oppdretter, Hiddenfjord, er USA det største markedet. Merkevaren deres har en solid posisjon der, og godt over en tredjedel av det de selger går dit.
Men denne posisjonen er ikke selvsagt. Særlig ikke etter den tøffe beslutningen det familieeide selskapet gjorde for seks år siden.
– Vi har en proaktiv holdning til å drive bærekraftig. Men vi visste også at flyfrakt var langt den største delen av vårt CO2-avtrykk, innleder salgsdirektør Óli Hansen til iLaks.
Les også: Hiddenfjord kjemper hardt mot lakselusen: Har utviklet et unikt strømgjerde for å takle den
Startet på nytt
Ifølge salgsdirektøren var det viktig for dem at strategiske valg ikke skulle ende i festtaler. Store avgjørelser måtte ha konkrete konsekvenser.
– Vi fikk hjelp fra Sintef til å beregne vårt CO2-fotavtrykk. Og i et styremøte i 2019 bestemte vi oss for å slutte helt med flyfrakt i 2020. Dette var en viktig etisk beslutning for oss, forteller han.
– Man kan si det var en veldig spennende historie, sier Hansen forsiktig.
Beregningene viste at flytransport av fisken til USA representerte 7,1 kilo CO2-ekvivalenter per kilo slaktet laks (HOG).
Han bemerker:
– På det tidspunktet hadde ikke vi mulighet til å sende fersk fisk til USA på det tidspunktet vi traff beslutningen.
I ettertid fikk de utviklet en skipsrute via Island, med rederiet Eimskip, til Portland, Maine i USA. Turen over Atlanteren tar ni dager.
– Dette har vi klart å bygge opp til å bli en veldig god logistikkløsning, som kundene i dag er glade for, sier Hansen.

Kvalitet i alle ledd
Men det ikke akkurat «rett frem» bytte over til slik transport. Den mest åpenbare spørsmålet er om fisken opprettholdt kvalitet og konsistens. Dette har fått dem til å tenke nøye igjennom hvordan de håndterer fisken fra merden, til den lastes ombord i båten.
– Det hele starter med at vi skånsomt trekker inn fisken til slakt. Såkalt stress free harvest. Vi skal ikke stresse fisken før slakt. Dette har veldig stor betydning for kvaliteten på fisken. Ustresset fisk holder en mye høyere kvalitet. Den vil også kunne ha lengre holdbarhet, sier salgsdirektøren.
– Videre er det viktig at vi renser fisken godt. Og dernest er det viktig med rask nedkjøling etter slakt. Gjennom denne prosessen reduserer man antallet bakterier rundt fisken, og derigjennom også reduserer potensialet for bakterievekst, som i sin tur øker holdbarheten, legger han til.

Neste stopp Asia
Ved å velge båt i stedet for fly redusere de CO2-utslippene på transport til 0,35 ekvivalenter per kilo laks. Det er en reduksjon på rundt 94 prosent.
– Hvordan har det gått?
– Det har gått veldig bra, selv om det var svært mye motstand i starten. Kundene var ikke med på at de skulle bli kuttet ut, svarer Hansen.
Å kutte ut flyfrakt har likevel medført at det attraktive asiatiske markedet bokstavelig talt har blitt lengre unna. Denne utfordringen har gjort at de også har tenkt nytt rundt hvilke produkter som faktisk er mulig å få solgt dit.
– Vi har utviklet et marked, som er i vekst, for frosne vakuumerte fileter fra Hiddenfjord, forteller Hansen.
– Transporten tar mellom fire og syv uker. Men dette er frossen vare og da er det ingen hast. Vi tror at frossen vare vil bli en attraktiv del av vår aktivitet fremover, men også for bransjen generelt, konkluderer han.
