– Italia er det fjerde største europeiske markedet for laks og et marked som vi kan vokse ytterligere i, sier fiskeriutsending til landet, Merete Kristiansen.
I oktober og november investerer Norges sjømatråd ti millioner kroner for å få flere italienere til å spise norsk laks. Satsingen er en fortsettelse av kampanjen «Norwegian Salmon – My best secret» som startet i fjor høst, og retter seg mot familier med barn.– Vi gjorde en lignende kampanje i fjor. Den fikk god respons. Kjennskapen til den norske laksen økte fra 48 til 51 prosent. Preferansen for laks som hverdagsmat økte samtidig fra tolv til 16 prosent. Kjedene solgte to-tre ganger mer i kampanjeperioden og laks er nå førstevalget av alle fiskeslag når italienerne skal ha fiskemiddag, forteller Kristiansen.
I fem uker skal laksen eksponeres på TV, i trykte medier og på internett. Samtidig skal det brukes ressurser til butikkaktiviteter.
Skal skape mer aktivitet
Stengingen av det russiske markedet gjør at Norges sjømatråd flytter en halv million kroner fra «Russland-budsjettet» til markedsføring i Italia. Pengene går til å skape et bredere aktivitetsnivå i butikkene, samt mer TV-aktivitet.
De siste årene har distribusjon økt i det italienske markedet, og i det ferske laksemarkedet i Italia har Norge en markedsandel på 95 prosent. Kristiansen arbeider nå med å få de store butikkjedene til å investere i kampanjen.
– I disse kjedene vil norsk laks bli godt synlig. Dersom noen av de norske eksportørene har kunder de ønsker å inkludere i kampanjen, vil vi også legge til rette for det. Akkurat det er viktig for strategien vår; å sørge for at norske eksportører kan knytte seg til felleskampanjer.
– Et marked i vekst
Lakseanalytiker i Norges sjømatråd, Paul T. Aandahl, framholder økt kjøpekraft og modernisering av strukturen i detaljhandelen som verdifull for lakseeksporten til landet.
– Italia er et marked i vekst, spesielt Nord-Italia. Detaljistnivået i handelen er best akkurat der, sier han.
Norge eksporterte i 2013 laks for 1,3 milliarder kroner til Italia, mot 853 millioner kroner året før. Dette er en vekst på mer enn 50 prosent. Totalt ble det eksportert norsk sjømat til landet for 1,8 milliarder i fjor. Året før lå eksporten på 1,3 milliarder.