Salten N950 investerer 15 millioner kroner i oppgraderinger for å øke kapasiteten ved lakseslakteriet på Sørarnøy. Samtidig utfordres vekstplanene av et ustabilt fergesamband.
Investeringen skal ifølge bedriften effektivisere produksjonen og øke produksjonskapasiteten.
– Vi automatiserer en større del av produksjonslinjen, noe som gir oss en mer effektiv produksjon med færre stopp. Investeringen består blant annet av en ny kjøletank, som alene vil ha en stor betydning for hva vi kan sende ut til verdensmarkedet, forteller Magni Veturlidason, daglig leder hos Salten N950, i en pressemelding.
Markant vekst
I 2024 ble over 35.000 tonn med laks slaktet hos Salten N950 Sørarnøy. For 2025 har selskapet budsjettert med et volum på 45.000 tonn, noe som tilsvarer om lag 225 millioner måltider. Lakseslakteriet har hatt anlegget stengt i to uker for å gjennomføre oppgraderingene.
– Vi skal redusere antall stopp i produksjonen og automatisere en større del av prosessen, noe som vil gjøre oss mer effektive. Vi har som mål å produsere et sted mellom 300-330 tonn laks hver dag på to skift når høsten kommer, utdyper Veturlidason.
Investeringen skal ifølge Veturlidason også gjøre at fisken kjøles ytterligere ned før den pakkes, som igjen fører til økt holdbarheten på laksen og reduserer mengden is i hver kasse.
– Vi reduserer totalvekten på hver kasse med om lag 2-4 kg, noe som utgjør omtrent 4.000 -6.000 tonn på et år. I tillegg får vi nærmest fjernet all avrenning fra vogntog som frakter laksen vår, sier Veturlidason.
Salten N950 er en del av Salten Aqua-konsernet, som i løpet av de siste fem årene har investert om lag en halv milliard kroner i lakseslakteriet på Sørarnøy.

Laks til verden, men ingen vei ut
Salten N950 planlegger å øke produksjonskapasiteten på lakseslakteriet, og opplyser selv at de ser for seg et markant løft i løpet av høsten 2025. Likevel vektlegger Magni Veturlidason utfordringer med vekstplanene.
– Vi sender nå 10-12 vogntog fra lakseslakteriet vårt hver eneste dag, noe som har vist seg å være svært utfordrende med dagens fergesamband. Vi skal opp til 17 vogntog om dagen, samtidig som vi har en ferge som både er gammel og sårbar i forhold til vær og vind. Dette er det som truer veksten vår mest, understreker Veturlidason.
Veturlidason opplyser videre om at lakseslakteriet har vært nær på å stoppe produksjonen fire ganger den siste måneden grunnet kansellerte fergeruter. Selv er han klar på hva som er løsningen.
– Direktesamband mellom Sørarnøy og Bodø, med ferger som tåler nordnorsk vær. Belastningen på veiene og hviledøgn blir da bedre ivaretatt. Dette er et forslag som vi tidligere har frontet, sier Veturlidason.
Fergesambandet i Gildeskål kommune er underlagt Nordland Fylkeskommune, og har blitt drifter på anbud av Sjøtind fra Ålesund siden 1. februar 2025.
