Kinesiske kunder kan snart innta tetposisjonen.
Mens storimportører som Polen og Frankrike står på stedet hvil, og Danmark reduserer sine innkjøp, vokser Kina med ekspressfart på norsk laks. Så langt i år har Midtens Rike importert 11.739 tonn, fersk flybåren laks, viser eksporttall fra Norges sjømatråd.
Det gjør Kina til Norges sjette største laksekunde – målt i volum.
Betaler mer
Men kineserne betaler vesentlig mer for den flybårne laksen enn importørene i Europa, som får fisken kostnadseffektivt levert med lastebil. Mens Norges største laksekunde, Polen, har kjøpt inn laks til en snittpris på 90,47 kroner (levert den norske grense) så langt i 2025, har Kina handlet til 112,79 kroner per kilo.
Differansen er på hele 22,32 kroner.
Den primære årsaken til prispremien er at kineserne foretrekker storlaks, som normalt omsettes til en betydelig høyere pris enn såkalt industrifisk, i størrelsene tre til seks kilo, som polske foredlingsfabrikker er skreddersydd for.
Hvis en justerer eksporttallene for verdien på den innkjøpte fisken, vil en se at Kina spiller en vesentlig større som kjøper av norsk laks. Faktisk er det i år kun to land som har kjøpt mer (målt i verdi), nemlig Polen og flyfraktspesialisten Nederland.
Vokser fort
Polen har ikke økt sine innkjøp av norsk laks i 2025.
Det har i høyeste grad Kina gjort. Kina har økt innkjøpene, målt i volum, med 73 prosent i år mot samme periode ifjor.
Hvis Kinas importvekst fortsetter i nærheten av denne farten, vil norske fiskeeksportører snart få en helt ny toppimportør å forholde seg til.
