– Kundene våre tror ikke det er sant. Vi ønsker å bli oppfattet som en seriøs leverandør av fersk fisk, og da er det ikke lett å forklare kundene i land med finanskrise at Norge, som flyter over av penger, ikke har råd til ferge med bedre kapasitet. De tror vi lyver for å unnskylde oss for at leveransen er forsinket, sier daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks til Nordlys.
Situasjonen har gått fra vondt til verre når det gjelder kapasiteten på ferga «Reinøy» som går til og fra Arnøy, sambandet Storstein- Nikkeby-Lauksundskaret, i Nord-Troms.
For to år siden ble kapasiteten redusert ved at man gikk tilbake fra en ordning med tre til to skift, og fra i sommer er kapasiteten blitt ytterligere redusert etter en ombygging og omklassifisering av ferga som setter nye vektbegrensninger på lasten.
– I praksis betyr dette at de bare tar en trailer om gangen. Går det to trailere med laks fra oss samtidig, så blir den ene stående igjen på kaia. I verste fall kan den bli stående i fire-fem timer. Og hvis den ikke rekker toget i Narvik som skal til kontinentet, blir forsinkelsen et helt døgn. Dette går ut over holdbarheten på den ferske fisken, sier Høgstad.
Arnøy Laks har opp mot 10.000 tonn laks som skal med ferga i løpet av året, og i snitt dreier dette seg om tre trailere hver dag.
– Det kan stå opp til 10 biler igjen på kaia fordi det ikke er plass på ferga. Det som har skjedd de siste to årene er at trafikken har økt med 25 prosent samtidig som fergekapasiteten i praksis er blitt halvert, sier Høgstad til Nordlys.
Direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk bekrefter at ombygginga av ferga til Arnøy har begrenset kapasiteten på hvor mye vekt de kan ta med.
– Folk oppfatter at tilbudet er blitt svekket fra 1. mai, mens de hadde ønsket en styrking. Så jeg kan forstå at de er misfornøyde. De er jo helt avhengige av ferga. Men det er lite vi kan gjøre med det. Vi prøver å gi et best mulig tilbud innenfor de økonomiske rammene vi har, og slik det ser ut nå så blir ikke disse utvidet noe. Snarere må vi spare inn. Så det ser ikke lyst ut, sier Bones.
Å øke fra to til tre skift for å få flere avganger, vil koste rundt tre millioner kroner ekstra. Å sette inn en annen og større ferge vil kreve en ny kontrakt også, og det ser Bones som uaktuelt.