På Mowis fôrfabrikk, ytterst på Fosen, går driften døgnkontinuerlig – året rundt.
– Det går 300 tonn i timen ut til fôrbåten. Vi produserer 400.000 tonn i året. Fabrikken var bygget for 220.000 tonn. Vi har hatt en gradvis økning på 11 år, sier Operations director Mowi Feed, Claes Jonermark, til iLaks.
Svensken holder oversikt med Mowis to fabrikker, på Valsneset i Bjugn og i Kyleakin på Isle of Skye i Skottland.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/IMG_4832-285x380.jpg)
– Oppdretterne er fornøyde, fra Agder i sør til Troms i nord. Vi har to egne fôrbåter bygget for fabrikken, sier han.
– Dem fær som Hurtigruta, nord og sør. Leia går rett utenfor her, sier trønderen Espen Moksnes, logistikk-direktør i Mowi Feed.
Korte pitstop
To av tre innleide bulkbåter ligger inne ved fabrikkaien, Frøys fôrskip «Rubin» og fraktebåten «Pirholm», eid og drevet av Austevoll-rederiet BioFeeder. I den førstnevnte lastes fôr i bulk, for utskipning til Mowis fôrflåter. «Pirholm» er snart lastet opp med big bags, som skal gå til lagerbygging.
– Å holde pitstop korte er viktig, sier Moksnes.
– Mesteparten går i bulk. Mye av produksjonen nå går for lager til høysesongen. Fôret kan lagres i seks måneder. Jobben vår er å produsere en pellet som tåler dette og holder oljen med riktig næringsinhold, utdyper Jonermark.
Se dette innlegget på Instagram
Transport
En stor støvsuger trekker opp råstoffet fra melbåtene ved piren. Derfra føres det på samlebånd inn i fabrikken.
– Fôret har noen og tredve prosent fett, coated så det skal synke, ikke flyte i overflaten. Laksen er mer nøye med hva den får i seg enn oss selv innimellom. Vi skal levere på target til det vi skal levere til kunden, sier Inge Lerstad, som styrer kontrollrommet.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/IMG_4826-scaled.jpg)
– Transport fra kai til industribygg går inn til 16 store råvaresiloer. To doseringsanlegg som vi hele tiden kjører varer inn i. Her blir råvarene veid på store vekter. Deretter transporteres det fra doseringsanlegg til prosessbygget, som vi er i nå, forklarer han.
– Inn til formikser, en grovmølle og finmølle. Her lages grovt og finmalt mel til tørt mel. Vi tar melprøver, sjekker næringsstoffene i melet, og har to linjer med transport til buffersiloer. Her gjøres mikroblanding for mikrovitaminer. Det slippes nedover. Her er mye transport av pellets og mel, opp og ned, sier Lerstad videre.
Ostepop
Så kommer en til fôrfabrikkens hjerte – ekstruderen – som ligger like utenfor kontorvinduene i kontrollrommet.
– Tørt mel tilsettes energi som steam og tilsettes olje. For riktig volumvekt i ekstruder tilsettes mekanisk energi, hvor en styrer belastningen for å absorbere energien. Den transporteres og tørkes for å få rett fuktighet på pellets – for å kunne absorbere oljen, sier Lerstad.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/IMG_4835-scaled.jpg)
En ekstruder er en maskin som lager pellets mekanisk med flytende energi.
– Ostepop lages med ekstruder. Den koker samtidig som den har høyt trykk. Vannet fordamper, og en får en struktur som en kan få luft gjennom. I neste trinn fylles pelleten med olje-coating, så den synker, sier Jonermark.
– Det er ikke bare å ekstrudere, den skal synke også. Det er ikke så ukomplisert som ostepop, legger han til.
– Så er det transport ut til ferdigvarebatteri. Vi har 69 ferdigvarebatterier nå, sier Lerstad.
Langtransport
– Råstoff og fôr fraktes totalt 600-800 meter gjennom fabrikken, anslår Jonermark. – Mye opp og ned.
En skal laste en båt samtidig som en produserer. Det ferdige fôret skal sendes med båt til region Mowi anlegg langs norskekysten.
– Det er omkring 70 ansatte på fabrikken. Det er ikke så mange flere enn da vi startet egentlig. Det er en god miks. Nesten alle som var med fra starten er her fortsatt. Få som har sluttet. Da vi startet var det ikke mange med erfaring fra dette, forteller Jonermark.
– Jeg har min bakgrunn fra trykking – som er en type prosessindustri, sier Lerstad.
Jonermark har også sin bakgrunn innen prosessindustri, nærmere bestemt landbruk og skogindustri.
– Vi har fokus på lærlinger innen prosess- og kjemifag, men og mange med teoretisk bakgrunn – PhD, Master, Bachelor innen kjemi og andre fag. Vi arbeider og systematisk med videre utdanning av ansatte. Vedlikehold og logistikk er viktig. På fabrikken er det 14 forskjellige nasjonaliteter. Vi sa det da vi startet at det skulle være litt som på Skavlan – litt norsk, litt svensk og litt engelsk, sier Jonermark.
Produksjonen går døgnkontinuerlig.
– Det er 24/7. Hele året.
En dataskjerm viser at fabrikken produserte 404.289 tonn fiskefôr i fjor. I januar i år har fabrikken produsert 33.053 tonn – og 6.400 tonn så langt i februar.
Vekst
– Det er to batterier som sender fôr ut til båten. Vi har 600 båtanløp i løpet av året, sier Moksnes.
Nå rigges det for vekst.
– Vi legger opp til en ekspansjon til 460.000 tonn. Alle tillatelser er på plass. Vi går i gang med det bygget i mars. Ambisjonen er at det skal vokse i takt med Mowi sitt fôrforbruk, sier Jonermark.
Fabrikken på Valsneset er omkranset av en rekke store vindmøller. Rotorbladene sveiper hissig. Det nærmer seg stiv kuling på ytre deler av Fosen.
– Det er viktig for oss med grønn energi. Og lokal eller regional energiproduksjon. Men en ser at strømnettet ikke henger med. Det tar tid å bygge ut. Energiproduksjon i Trøndelag er viktig for oss, sier Jonermark.
![](https://ilaks.no/wp-content/uploads/2025/02/IMG_4827-scaled.jpg)