Mattilsynet ser ingen grunn til å endre praksis etter EFTA-uttalelse

Nyheter
0

Etter EFTA-domstolens uttalelse i saken mellom Alsaker Fjordbruk og staten, opplever begge parter at de har fått medhold.

Sak er oppdatert med kommentar fra Alsaker Fjordbruk, onsdag 29. januar.

Tidligere i januar ble det kjent at Alsaker Fjordbruk dropper sin planlagte anke til Høyesterett, etter uttalelsene til EFTA-domstolen i saken mellom oppdrettsselskapet og staten.

Selskapet stevnet den norske stat i 2022, etter at datterselskapet Nordsjø Fjordbruk fikk avslag på driftsplanen for en lokalitet i Bømlo kommune. Bakgrunnen for avslaget gjaldt flytting av fisk mellom to ulike brakkleggingssoner, som Mattilsynet mente at ville innebære smitterisiko. Oppdrettsselskapet mener på sin side at avslaget er ugyldig, og i strid med dyrehelseforordningen.

Ønsker endring
Etter å ha tapt i tingretten i 2022 og i lagmannsretten i 2023, fikk Alsaker Fjordbruk medhold fra Høyesterett i at saken burde tas opp i EFTA-domstolen. Domstolen kom med en uttalelse i desember i fjor. I en pressemelding fra 15. januar i år skrev Alsaker Fjordbruk at de fikk medhold på flere punkter: Blant annet i at det vil være i strid med dyrehelseforordningen å avslå flytting av levende fisk, uten å begrunne avslaget i en konkrete risikovurderinger for hvert enkelte tilfelle.

Selskapet opplever at domstolen har avklart at dyrehelseforordningen setter klare, absolutte grenser for statens skjønnsutøvelse når det gjelder flytting av levende fisk mellom lokaliteter. De fremholder at nasjonale, forebyggende tiltak ikke kan begrunnes i hypotetiske tilnærminger til smitterisiko eller antakelser, men at disse må være forankret i konkrete, spesifikke smitterisikovurdering basert på vitenskapelige bevis.

På bakgrunn av EFTA-domstolens uttalelse, forventer Alsaker Fjordbruk at Mattilsynet reviderer sin generelle veileder om flytting av fisk i sjøfasen, der hovedregelen er at flytting av fisk til andre anlegg/brakkleggingsgrupper vil nektes: «Mattilsynet må basere sin avgjørelse på en spesifikk vurdering av den konkrete risikoen basert på alle relevante momenter, og ikke generelle utgangspunkter,» heter det i meldingen fra Alsaker.

I tråd med praksis
Mattilsynet mener imidlertid at det er unødvendig å endre på veilederen. De opplever at de allerede handler i tråd med uttalelsen, og at EFTA-domstolen har gitt staten medhold på alle punkter.

– Mattilsynet er fornøyd med uttalelsen fra EFTA-domstolen. Den gir staten medhold på alle punkt i saken, og samsvarer med Mattilsynets gjeldende praksis, uttaler Kasper Løberg Tangen, seksjonssjef for fiskehelse og fiskevelferd i Mattilsynet, i en melding til iLaks.

Kasper Løberg Tangen, seksjonssjef for fiskehelse og fiskevelferd i Mattilsynet. Foto: Privat

– Vi gjør konkrete og spesifikke risikovurderinger i hvert enkelt tilfelle, og kriteriene for risikovurderingene er basert på vitenskapelig kunnskap om spredning av sykdommer og effekt av biosikkerhetstiltak som har vært kjent i mange år. Vi anser det derfor ikke som nødvendig å endre vår generelle veileder om flytting av fisk i sjøfasen.

Etter Alsaker Fjordbruks syn har ikke Mattilsynet vurdert avslag slik.

– Den generelle tilnærmingen har rot i dagens veileder, og godkjenning av driftsplan som inneholder flytting er dermed et «unntak» som nærmest må grunngis, skriver Kristian Råsberg,  samfunnskontakt i Alsaker, i en e-post.

– Dette er å snu det på hodet, da Mattilsynet skal gjøre en konkret og spesifikk vurdering av smitterisikoen – og basert på dette vurdere om flyttingen skal tillates eller ikke. Man kan ikke gi avslag basert på et generelt utgangspunkt. Dette er også bakgrunnen for vår forventning om at veilederen nå må endres, fortsetter han.

Føre-var-prinsipp
EFTA-domstolen uttalte,
som Alsaker Fjordbruk påpeker, at restriksjoner og avslag må være basert på vitenskapelige risikovurderinger og gjøres på en uavhengig, objektiv og åpen måte. Selv om hypotetisk risiko ikke rettferdiggjør slike restriksjoner, mener EFTA-domstolen at føre-var-prinsippet åpner for forebyggende tiltak basert på dokumenterte bekymringer.

Nasjonale myndigheter kan innføre restriksjoner, eller nekte godkjenning, når risikoen for sykdom vurderes som uakseptabel, landet EFTA-domstolen på.

EFTA-domstolen uttalte videre at EØS-statene kan innføre strengere biosikkerhetstiltak for dyrehelse så lenge de er forenlige med dyrehelseforordningen. «I motsetning til hva Nordsjø Fjordbruk anførte, kan et tiltak som i praksis forbyr flytting av oppdrettsfisk mellom akvakulturanlegg være forenlig med forordningen, hvis den sentrale veterinærmyndigheten etter en konkret og vitenskapelig risikovurdering i tråd med føre-var-prinsippet, kommer til at hensynet til fiskehelsen på det enkelte stedet eller i et område tilsier et slikt tiltak.»

Dette fremkommer i pressemeldingen fra EFTA-domstolen, som de påpeker at er et uoffisielt, ikke-bindende dokument.