Innovasjon Norge har besluttet å gi finansiering på inntil 33,74 millioner kroner til prosjektet «Like fresh at the source – JustThaw800», drevet av Nye Icefresh. Finansieringen består av et tilskudd på 20,34 millioner kroner og et risikolån på 13,4 millioner kroner. Målet er å transformere distribusjonen av norsk fisk globalt ved hjelp av innovativ tineteknologi.
Selskapet Ice Fresh, som har brukt over 20 år på å utvikle teknologi for å sikre fersk-fisk kvalitet på fryste produkter, ble i 2021 kjøpt av Roger Hofseth, majoritetseier i sjømatselskapet Hofseth International, i en pressemelding.
– Vi ønsker å få kunder over hele verden til å velge fryst fisk tint opp med ICE-fresh teknologi fremfor fersk fisk, sier Roger Hofseth. – Denne teknologien kan redusere miljøavtrykket fra fiskefrakt med over 80 prosent, kutte matsvinn og fraktkostnader samtidig som kundene får bedre kvalitet. Jeg er sikker på at dette prosjektet vil snu opp ned på hvordan sjømat distribueres globalt.
Innovasjon Norge har stor tro på prosjektet og understreker at ambisjonene er i tråd med deres kjerneoppdrag.
– Vi skal bidra til grønn vekst i norsk næringsliv, og økt eksport av norsk sjømat på en mer bærekraftig måte er helt sentralt for oss, sier Ingrid Severine Rønstad, seniorrådgiver i Innovasjon Norge og ansvarlig for prosjektet.
Skal teste teknologien i industriell skala
Hofseth opplever stor interesse for prosjektet blant viktige kunder ute i verden og støtten fra Innovasjon Norge gjør det mulig å teste teknologien i en industriell skala først i Norge og så i en pilothub i USA.
– For å lykkes internasjonalt må teknologien være på plass før butikkjedene i USA våger å satse. Støtten fra Innovasjon Norge gjør det mulig å utvikle, pilotere og demonstrere en storskala tineløsning som er tilpasset industriell vareflyt med en fremtidsrettet produksjonsteknologi, en risiko vi ikke kunne tatt alene, sier Roger Hofseth.
Ser et globalt potensial
Hofseth har vært en pioner i teknologiutvikling og å skape en helhetlig og bærekraftig verdikjede innen sjømat gjennom Hofseth Biocare med målrettet satsing på at 100 prosent av fisken benyttes til humant konsum. Icefresh-teknologien har potensiale til å redusere karbonavtrykket i verdikjeden vesentlig.
– På sikt skal vi ha mange hubber verden over som kan brukes av alle aktører og for andre typer fisk enn laks og ørret. Dette er en løsning som kan gi hele sjømatindustrien et bærekraftig løft, sier Hofseth.
– Hofseth adresserer med prosjektet to viktige områder i vår strategi mot 2030: Reduserte CO2-utslipp og økt eksport utenom olje og gass. Vi ser frem til å se hva denne teknologien kan bidra med i så henseende, sier Helge Gjerde, regiondirektør i Innovasjon Norge.
Med støtten fra Innovasjon Norge er Hofseth klare til å ta norsk fiskedistribusjon inn i en ny og bærekraftig æra.