Trekket kommer da selgere håper å fylle gapet i lakseforsyning til Russland som følge av landets ett-års importforbud mot visse sjømatnasjoner, inkludert Norge, den største leverandøren av laks. Imidlertid forårsaker raskt stigende chilenske priser skepsis knyttet til initiativet, og flere industrikilder spør seg hvordan russiske kjøpere vil være i stand til å møte slike høye priser, skriver Undercurrent.
Øker hver dag
Chilenske eksportører begynte å øke sitt prisforlangende så snart forbudet ble offisielt annonsert, sier flere russiske importører. Fra rundt 5,40 dollar per kilo CIF (cost insurance freight – red. anm.) St. Petersburg for fem kilos fisk før forbudet, har prisene nå klatret til 8,35 dollar er kilo, sier en mellomstor russisk importør, som har kjøpt frossen laks og ørret fra Chile siden lenge før forbudet.
To større russiske importører kontaktet av Undercurrent bekreftet dette. – De har økt med 50 cent per dag siden sanksjonene startet. I morgen vil vi trolig være rundt 9 dollar/kg, sier en stor importør.
En chilensk kilde gjentar dette: – Prisene har gått opp, ikke hver uke, men hver dag.
Tunge volumer er nå sies å være på vei fra Chile til Russland, siden chilenske selgere håper å fylle underdekningen til Russland.
– Det er mye av frossen på vei, sier en stor russisk importør. – Og en rekke tilbud av fersk via fly. Jeg hører mye snakk om at chilenerne er klar for sine første flyforsendelser.
– Mange chilenere er i Russland eller på vei dit. Og flere russiske kjøpere er allerede dukket opp i Chile, sier en chilensk aktør.
Fulle lagre
Han legger til forbudet kom inn på et perfet tidspunkt for chilenske pakkerier, siden fryseriene er fulle – med mer enn 40.000 tonn, samt at coho-sesogen snart starter.
Den russiske importøren Defa sies å være blant dem som har sett på muligheten for frakt av fersk laks fra Chile.
En av de større russiske importører sier at de hadde fått tilbud om å kjøpe fersk med fly, men foretrakk å lene seg tilbake og se hvordan de første forsøkene går først. Ifølge denne kjøperen vil laksen bli sendt med fly til Tyskland, og deretter fraktes til Russland. Dette er billigere enn å sende den med fly til Russland direkte.
– Å sende med fly til Tyskland kan koste minst 10.000 dollar per tonn, og lastebilfrakt vil koste ytterligere 2.500 euro (3.340 dollar) per tur. Selv om en lastebil kan ta 16-17 tonn per tur, kan flyene bare ta ni tonn hver, påpeker han. Til sammenligning ville en lastebil med laks fra Norge til Russland koste totalt 3.500 euro per tur.
– Vi ønsker å se om det fungerer, og så gjør vi det kanskje neste uke, sier importøren.
Skeptiske til betalingsevne
Andre bransjekilder er svært skeptiske til høye volumer som kommer inn fra Chile. Rask prisøkning er et tegn til å være forsiktig, og å spørre seg hvem som vil være i stand til å betale slike priser.
– Prisen er ikke viktig for russerne nå. Det er trolig det største faresignal du kan ha på betaling, sier en stor russisk importør. – Jeg lurer på hvem som kommer til å kjøpe denne fisken i Russland.
Deretter er det utsiktene til at de høye prisene vil se forbruket i Russland falle. To russiske importører nevner dette, og sier at de forventer at prisoppturen vil være forbigående.
– Jeg tror disse prisene vil gjøre at forbruket vil gå ned vesentlig, sier en importør. – Da vil etterspørselen fra importørene gå ned, og så prisene, og det vil bli en slags balanse.
Russlands evne til å ta høyere priser er enda mer tvilsom med tanke på at regjeringen har forbudt supermarkeder å øke sine priser. Russiske medier rapporterte for noen dager siden at Russian Fish, landets største sjømatimportør, er satt under gransking av konkurransemyndighetene for angivelig å ha doblet sine priser.