Kontali oppdaget at beregningene deres ikke stemte med tilbakemeldinger fra kundene sine.
Nylig ble årets utbetalinger fra Havbruksfondet kunngjort. I år er det blitt tilført 4,7 milliarder kroner til kommuner og fylkeskommuner. 2,9 milliarder kroner kom fra auksjoner, mens knappe 1,3 milliarder kom fra produksjonsavgiften. De resterende 512 millioner kronene stammet fra unntaksvekst, samt inntekter fra én prosent vekst i eksisterende tillatelser.
Kontali har utviklet et analyseverktøy som hjelper kommuner å predikere inntekter fra Havbruksfondet. I arbeidet med å oppdatere modellen i år oppdaget de et avvik som de klødde seg i hodet over. Ifølge analysesjef Ragnar Nystøyl så det ut som om årets utbetalinger var mye høyere enn det de hadde forutsett.
– Det var over 400 millioner kroner ekstra som plutselig bare var der, sier han til iLaks.
Les også: Tror at regjeringen har bommet med én milliard kroner i grunnrenteskatteproveny
Fulgte ikke instruks
På bakgrunn av oppdagelsen tok Kontalis analysesjef kontakt med Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) for å bringe klarhet i hva som hadde skjedd.
Det viste seg at både innbetalinger fra unntaksvekst var høyere enn det Kontali ventet, samtidig som bevilgningen til utbetaling fra produksjonsavgiften var litt høyere enn tidligere skissert. Men det som overrasket mest var at instruksen om å holde tilbake en åttendedel av kommunenes andel ikke var fulgt.
«Havbruksfondet er ikke et faktisk, forvaltet fond. For å unngå at realverdien av utbetalingene reduseres har departementet besluttet å ikke holde igjen midler for å tilgodese kommuner som har klarert ny lokalitets-MTB i perioden 1. september 2023 – 1. september 2025. Hele kommunenes andel av utbetalingen er altså fordelt etter stående lokalitets-MTB (maksimal tillatt biomasse)», skriver avdelingsdirektør Kjersti Pauline Vartdal i NFDs svarbrev.
«Departementet forventer at utbetalingen i 2025, som i statsbudsjettet for 2025 er foreslått til 1 244 millioner kroner, vil være tilstrekkelig til å tilgodese kommuner som har klarert ny lokalitets-MTB i overnevnte periode», opplyser avdelingsdirektøren, som avslutter brevet med å henvise til Fiskeridirektoratets nettsider.
Utbetaling i partallsår
Ifølge Fiskeridirektoratet skal en del av kommunenes andel, tilsvarende en åttendedel av midlene som utbetales gjennom Havbruksfondet, kommer til fordeling blant kommuner som har klarert ny lokalitets-MTB innenfor en toårsperiode.
NFD legger opp til at utbetalingene til kommuner i partallsår og skal fordeles etter klarert lokalitets-MTB.
– Et element er at kommuner som klarer å skaffe og legge til rette for ny såkalt lokalitets-MTB får en slags bonus. De kan få inntil fem millioner kroner i løpet av en toårsperiode, dersom de klarerer tilstrekkelig ny lokalitets-MTB-er, sier han.
– Dette synes å være en veldig fornuftig innretning, der de har et motivasjonselement for å legge til rette for næringen, mener Nystøyl.
Mindre penger til neste år?
Selv om analysesjefen forstår tanken bak det som NFD skriver, dukker spørsmålet raskt opp om det som ble en positiv overraskelse for kommunene i år, kan bli en tilsvarende negativ overraskelse for kommunesektoren til neste år.
– Argumentasjonen for at det ble holdt tilbake er fair enough, den. Men vi ser at det trolig betyr at det blir litt mindre neste år, da det ikke er holdt tilbake noe. Eventuelt, så kan det jo hende at det blir gjort avvik fra instruksen også neste år, og at det blir gjort ekstrabevilgninger, sier han.
Havbruksfondet ble etablert i 2015. Ragnar Nystøyl har fulgt utviklingen til fondet tett i mange år. Han legger ikke skjul på at det tidvis har vært utfordrende å følge med på praksisen i forbindelse med utbetalingene.
– Oppigjennom årene har det vært flere avvik i forhold til den instruksen de skal følge, og som vi prøver å modellere med, påpeker han.
Historikken rundt Havbruksfondet viser at det har vært mange endringer i både fordelingsnøkler mellom stat, fylker og kommuner, og endringer i instruks, men også på utbetalingstidspunktet.
Det var Kyst og Fjord som omtalte denne saken først.