Et nytt tolldirektiv truer lakseeksporten på Ofotbanen: – Feil utvikling

Nyheter
0

Både togtransport og lastebiltransport vil bli berørt av nytt svensk tollbyråkrati.

Fra januar til neste år innfører det svenske Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer. Årsaken er innføring av et nytt EU-direktiv. Dette vil ramme både togtransport og lastebiltransport fra Norge gjennom Sverige.

NHOs leder for administrerende direktør for NHO Transport og Logistikk Are Kjensli bekrefter at det nye direktivet vil kunne gi konsekvenser for lakseeksporten.

– Hvis dette blir gjennomført, vil det først og fremst få konsekvenser for varer som sendes fra Norge til Norge gjennom Sverige, for eksempel med tog fra Narvik til Oslo. Dette vil også gjelde fisk, skriver han i en e-post til iLaks.

Les også: Slik løser lakseeksportørene togtrøbbelet i Nord-Norge

Avventende bransje
Gods som sendes til Oslo med tog via Sverige fra Narvik må med de nye reglene oppgi tolltariffnummer for hver enkelt vare. NHO opplyser at det for et tog vil dette utgjøre omlag 10.000 tolltariffnummer, eller totalt 200.000 nummer per uke.

Ifølge NHO-direktøren er det fortsatt ikke avklart hvilke praktiske konsekvenser de nye tollreglene vil gi.

– Vi jobber nå mot myndighetene for å få en avklaring på dette, opplyser Kjensli.

Administrerende direktør for NHO Transport og Logistikk Are Kjensli. Foto: NHO

Logistikksjef Jan Robert Røli-Gjervik hos Bodø-eksportøren Polar Quality er avventende til det som er på gang.

– Foreløpig kan jeg ikke se at det vil ha noe betydning for oss. Tror vi bør vente og se hva som blir utfallet, før vi konkluderer. Er vel stykkgods nord/sør som vil bli berørt, kommenterer han til iLaks.

Utfordrer bærekraft, miljø og veidimensjonering
En annen Bodø-eksportør, Fram Seafood, er bekymret over innføringen av det nye tollregelverket.

– Det har ikke truffet oss enda, men vi må følge med, sier Marcus Johansen.

Han legger til:

– Det er klart at det er bekymringsverdig. Men vi vet ikke helt hvordan dette kommer til å utspille seg.

Slik Johansen ser det er det transportørene som blir truffet hardest av det nye direktivet.

– Dersom vi må ha mer over på hjulkjørt transport, er det klart at det blir problematisk, sier han og påpeker:

– Med tanke på bærekraft og miljø, og hva veiene er dimensjonert for, er det feil utvikling dersom det blir flere lastebiler på veien.

Siste stopp før Sverige på Ofotbanen: Bjørnfjell stasjon ligger ved Riksgränsen, fire mil fra Narvik. Foto: Bane NOR