Nytt bløggebåt-rederi ser dagens lys i Nærøysund i Trøndelag

Nyheter
0

Båtene skal bygges i Norge.

Den tidligere lederen av Moen Marin, Terje Andreassen, har sammen med Tarald Sivertsen (MOEN Steigen), Ivar Sandneseng (Mekon) og Arnfinn Aunsmo (Måsøval) etablert selskapet Prohav i Nærøysund. Det nye rederiet skal satse på bygging og drift av prosessfartøy.

– Vi har jobbet en tid i det stille og litt «on og off» med denne ideen i et halvannet år. Vi har analysert en del av hva det er som næringa i dag mangler med prosessfartøy. Hovedpoenget er unik prosesskompetanse og ny teknologi. Det er det som skiller selskapet fra øvrige aktører. Vi vil sette en ny standard og bidra til et paradigmeskifte i næringa, sier daglig leder og en av initiativtakerne, til iLaks.

Med seg som styreleder har de fått Jostein Sætrenes, som har bred erfaring fra offshore, shipping og finans. Sætrenes har også en eierandel i selskapet.

Prohav med tilhørende rederi etableres med hovedkontor i Nærøysund kommune og industrimiljøet på Marøystranda næringsområde. Selskapet vil også på sikt etablere baser i Ulsteinvik, Trondheim og i Bodø.

Ivar Sandneseng, daglig leder i Prohav.

Internasjonale ambisjoner
– Det ligger et enormt potensial i bløggebåter fremover om det blir gjort på riktig måte. Vi har fokusert mye på utvikling av teknologien, og mener Prohav vil bidra til en endring i næringen, både på land og til sjøs.
Målet er å ta en internasjonal posisjon, sier Ivar Sandneseng.

– Den totale metoden vi skal bruke til bedøving, bløgging og kjøling av fisken. Samt en profil på fartøyet som er designet for å ta vare på fisken under krevende værforhold. Alt er designet med tanke på høy fiskevelferd, sier han.

Prohav har inngått et samarbeid rundt konseptdesign med Ulstein på selve skipsbyggingen, og den klare målsettingen er at fartøyene skal bygges i Norge. Men når byggingen av det første fartøyet og hvem første kunde er, mener Sandneseng det er for tidlig å si.