Minus for «Norwegian Gannet» i fjor. Men i år blir det rekordtall

Nyheter
0

Slaktebåt-operatøren tjente ikke penger og har fremdeles negativ egenkapital. I tredje kvartal i år passerte selskapet fjorårstallene.

Selskapet Hav Line leier og driver slaktebåten «Norwegian Gannet» fra søsterselskapet Hav Line Vessel, som har rettighetene til fartøyet. Hav Line økte omsetningen sin med 114,6 millioner kroner til 291,3 millioner kroner i fjor. Det er en økning på 64,9 prosent.

Driftsresultatet ble på minus 2,1 millioner kroner og driftsmarginen ble negative 0,7 prosent. I 2022 var driftsmarginen på minus 28,2 prosent.

«Innføringen av det nye konseptet, kombinert med effektene av covid-19, har medført lavere slaktvolum og høyere driftskostnader enn ønsket i oppstartsfasen. Gjennom de erfaringer som er gjort siden lansering i 2019 har en oppnådd stadig effektivitet i prosessen og kvalitet på sluttproduktet», forklarer styret i sin årsberetning.

Økende oppdragstilfang av større kunder
Som eneste aktør kan «Norwegian Gannet» slakte fisken om bord direkte fra oppdrettsanlegget og frakte den til pakkeri i utlandet. Dette kaller selskapet for Hav Line Metoden.

I år har det vært mye fokus på de store andelene av produksjonsfisk i markedet. Dette er fisk med skader og sår, på folkemunne kalt «prodfisk», som ikke er tillatt eksportert før fisken er feilrettet i Norge. I perioder har «prodfisk»-andelen vært nesten 40 prosent i enkeltuker.

Dette synes Hav Line å ha blitt påvirket av.

«Hav Line AS har i 2023 og 2024 hatt økende oppdragstilfang av regulære, større kunder, og registrerer generelt økt etterspørsel etter Hav Line Metoden. Ved utløpet av Q3 2024 vil produksjon og inntekter passere volumet for hele 2023», fremgår det av årsmeldingen.

Omdiskutert dispensasjon
Hav Line og «Norwegian Gannet» har, som eneste selskap, dispensasjon fra fiskekvalitetsforskriftens paragraf 17, som krever at produksjonsfisk skal feilrettes i Norge.

Selskapet har fått en tiårig tillatelse til levere «prodfisk» til sitt anlegg i den danske havnebyen Hirtshals, som utløper i 2030.

Dispensasjonen har tidvis blitt mye diskutert, og enkelte aktører har brukt den som begrunnelse for å bryte reglene og sende «prodfisk» ut av landet uten feilretting. I sommer kom Nærings- og fiskeridepartementet med en presisering av dispensasjonen.

Les også: Coast-sjefen om avklaringene rundt «Norwegian Gannet»-dispensasjonen: – Viktig og riktig å ta opp saken

Pantsatt gjeld til fordel for søsterselskap
Ved årsskiftet hadde Hav Line en negativ egenkapital på 39,4 millioner kroner og en totalkapital på 131,6 millioner. Egenkapitalandelen ble dermed på minus 29,9 prosent.

Det fremgår av regnskapet at selskapets fordringer og inventar er pantsatt til fordel for gjeld hos søsterselskapet Hav Line Vessel.

Hav Line Vessel hadde på sin side en egenkapital på 161,8 millioner kroner og en totalkapital på 474 millioner, som ga en egenkapitalandel på 34,1 prosent.

Driftsselskapet Hav Line sysselsatte 109 årsverk i fjor. Hav Line Vessel har ingen ansatte, men innehar alle aksjene det spanske skipseiende selskapet Mar De Botos som eier «Norwegian Gannet».

Begge selskapene er datterselskaper av Hav Line Gruppen, som er eid med en halvdel hver at Haugland Gruppen og Bård Sekkingstads Trient.

Det er rettet en henvendelse til selskapenes styreleder Kristian Haugland for en kommentar.

Hav Line 2023 2022 Endring
Omsetning 291,3 176,7 64,9 %
EBIT -2,1 -49,8 – 95,8 %
Resultat før skatt -5,0 – 51,7 – 90,3 %
Driftsmargin – 0,7 % – 28,2 %
Alle tall i millioner kroner

 

Hav Line Vessel 2023 2022 Endring
Omsetning 123,0 97,3 26,4 %
EBIT 34,8 20,9 66,5 %
Resultat før skatt 15,0 7,8 92,3 %
Driftsmargin 28,3 % 21,5 %
Alle tall i millioner kroner