Proximar har solgt den første laksen til det japanske markedet  

Nyheter
0

Proximar Seafood har de siste to årene, fra sitt oppdrettsanlegg ved foten av Mount Fuji i Japan, forberedt selskapets første slakt – og det første slaktet noensinne i Japan av lokalt produsert atlantisk laks. Fullføringen av det første kommersielle slaktet markerer en avgjørende operasjonell og kommersiell milepæl for selskapet.

– Proximar er den eneste leverandøren av lokalt produsert atlantisk laks i Japan, med flere års forsprang på konkurrentene. Siden oktober 2022 har vi kunne vise til god fremdrift i produksjonen, med solid tilvekst. Jeg er veldig stolt av at den fantastiske innsatsen til teamet vårt blir kommersielt bekreftet ved gjennomføringen av det første slaktet, sier Joachim Nielsen, administrerende direktør i Proximar Seafood, i en pressemelding.

Foto: Proximar Seafood

Attraktive priser og stor interesse
Laksen som ble slaktet hadde en gjennomsnittsvekt på ~4 kg HOG (sløyd fisk med hode) og 100 prosent superior andel. Proximar bekrefter at prisoppnåelsen er i tråd med selskapets forventninger til premiumprising sammenlignet med importprisen til Japan for norsk atlantisk laks.

– Vår atlantiske laks er av høy kvalitet, og basert på tilbakemeldingene fra våre partnere og andre er jeg sikker på at vi gir japanske forbrukere et etterlengtet lokalt produsert produkt, med en enestående ferskhet, sier han.

Den slaktede fisken vil bli sendt til kunder i stor-Tokyo. Dette var et testslakt på rundt 1,2 tonn, for å bekrefte at alt utstyr og prosesser fungerer som det skal. Proximar planlegger å starte daglig slakting i slutten av oktober.

Nytt merkenavn
Samtidig med første slakt lanserer Proximar sitt merkenavn og logo: Fuji Atlantic Salmon. Dette vil bli brukt til å bygge Proximars merkevare i Japan og Asia, og for å posisjonere selskapet som markedsleder for japansk produsert atlantisk laks til både japanske og asiatiske konsumenter.

– Fuji-fjellet er et ikonisk landemerke i Japan, og området er kjent for vannkilder av høy kvalitet. Proximars beliggenhet ved foten av Fuji-fjellet antas å ha en stor verdi for kommende markedsføring og merkevarebygging, ikke bare i Japan, men også i hele den asiatiske regionen, sier Nielsen.

Proximar har en 10-årig salgs- og distribusjonsavtale med Marubeni. Allerede i juni inngikk Marubeni den første salgsavtalen med en sjømatspesialist.

Det langsiktige slaktenivået for Proximar er 5.300 tonn per år i fase 1, med en gradvis økning fra første slakt. Forventede slaktevolumer for 2024 og 2025 til sammen er 4.700 tonn.