10.000 liter diesel havnet i sjøen etter grunnstøt: – Ikke behov for å endre regelverket

Nyheter
0

Venstre-politiker André N. Skjelstad mener at tiden er inne for å endre på regelverket etter en hendelse på Stadlandet. Fiskeri- og havministeren ser ikke det samme behovet.

I august grunnstøtte en slepebåt utenfor Stad, nord i Vestland. Båten hadde en fôrflåte på slep som i første omgang ble meldt sunket. Senere dukket den opp igjen, hvilende inntil en fjellvegg i sjøen ved Hoddevik.

Siden har det vært uklart hvem som skal ta seg av ryddejobben. Fôrflåten tilhører oppdrettsselskapet Måsøval, og Kystverket vil ha den fjernet fra området – som er et naturreservat. Ifølge en teknisk rapport lekket 10.000 liter diesel ut i sjøen etter hendelsen.

Utrygg ryddejobb
Til iLaks har Berit Flåmo, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Måsøval, tidligere uttalt at det ikke er så lett å fjerne vraket:

Kommunikasjonssjef Berit Flåmo. Foto: Måsøval

– Det er uansvarlig å starte saken nå på grunn av HMS. Forsikringsselskapet har saken.

Les også: Måsøvals fôrflåte ble meldt sunket. Her ligger den i fjæresteinene

Det samme gjentar hun nå: – Måsøval Aqua jobber, som eier av flåten, med oppryddingen etter det. Vurderingen fra ekspertene vi og forsikringsselskapet har hatt på stedet, har vært at det ikke er trygt nok å jobbe der nå.

Stortingspolitiker: – Alvorlig forurensing
Kystverket skal ha brukt 18 dager på å komme frem til at ansvaret ligger hos Stad kommune, og at kommunen må pålegge Måsøval å rydde opp: Kort forklart fordi Kystverket ikke anser flåten som verken et skipsvrak eller et pågående forurensingsproblem. Kommunen kritiserer Kystverkets behandlingstid, men uttalte 10. september at de ville varsle pålegg om fjerning og tvangsmulkt.

André N. Skjelstad (V) har stilt fiskeri- og havministeren til veggs om den 2.100 tonn tunge fôrflåten:

– Mener Statsråden det er akseptabelt at det tar så lang tid å avklare ansvar og starte oppryddingsarbeid ved alvorlig forurensing til havs, og er statsråden enig i at det er nødvendig å oppdatere og skjerpe regelverket for ansvar i denne type forurensingssaker?

Siden fôrflåten ikke regnes som en del av slepebåten som grunnstøtte, men som avfall, regner ikke Kystverket det som deres juridiske ansvar å håndtere oppryddingen. Her får slepebåten assistanse. Foto: Redningsselskapet

Skjelstad er enig med Stad kommune i at det tok for lang tid å få avklart hvor det juridiske ansvaret lå. Han mener saken viser at regelverket for forurensing til havs må oppdateres og tydeliggjøres.

For sent å forhindre utslipp
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) svarer at Kystverket har myndighet ved akutt forurensing, til å gi eier pålegg om opprydding og fjerning av avfall, og i situasjoner der det er fare for trygghet eller fremkommelighet til sjøs.

Ministeren påpeker at Kystverket har begrenset myndighet etter forurensingsloven, siden fôrflåten ikke regnes som et skip. Foto: NFD

Næss peker på at Kystverket i første omgang fikk informasjon om at det trolig var lite diesel om bord i fôrflåten, som var helt ny og ubrukt. Senere skulle det vise seg å være flere tusen liter diesel ombord, som trolig havnet raskt i sjøen på grunn av værforholdene.

– Kystverket vurderer at de ikke har myndighet til å gi pålegg om fjerning av fôrflåten i denne konkrete saken. Bakgrunnen for det er at Kystverket ikke ser på fôrflåten, slik den er plassert nå, som en trussel for trygghet eller fremkomst, skriver Næss.

– Flåten medfører heller ikke fare for akutt forurensing, siden de anslagsvis 10.000 literne med diesel som var på flåten antakelig allerede har runnet ut, fortsetter Næss.

Vil beholde dagens praksis
Næss mener også at Kystverkets håndtering er i tråd med vanlig praksis, og støtter opp om deres vurdering i saken.

– Jeg kan ikke se at hendelsen tilsier behov for å endre regelverket ved denne typen hendelser. Det er kommunen som er forurensingsmyndighet for opprydding etter forurereningsloven § 37 første og andre ledd, og som kan gi pålegg om fjerning av forflåten, skriver hun.

Måsøval hadde leid inn Kristiansund Taubåtservice for å slepe fôrflåten, og det var rederiets taubåt «Waterlord» som fikk problemer ved Stad. Kapteinen for slepebåten ble siktet av politiet for mulig ruspåvirkning.