Det mener seniorrådgiver Atle Mortensen i Nofima.
I en kronikk i Dagens Næringsliv skriver Mortensen:
-Den beste måten å hindre møteulykker i trafikken er å etablere et fysisk skille mellom kjørebanene i hver retning. Samme strategi vil også være effektiv for å hindre genetisk påvirkning av rømt oppdrettslaks, slik man gjør i Etne-elven i dag, skriver Mortensen. Han tar til orde for å ta ut den rømte oppdrettslaksen fra elevene via fiskefeller, gjerne gjennom automatiserte system som skiller oppdrettslaks fra villaks via videoidentifisering.
-Etableringa slike systemer i norske lakseelver vil koste en del, men sannsynligvis mindre enn fem millioner kroner per elev. De 100 største lakseelvene står for henimot 90 prosent av den norske villaksen. Det betyr at for 500 millioner kroner kan nærmere 90 prosent av villaksen beskuttes mot påvirkning fra rømt oppdrettslaks. Det er langt mindre enn det vi allerede har brukt for å sikre våre oppdrettsanlegg mot rømming, og det vil ha langt bedre virkning, skriver Mortensen i kronikken.
Han peker på at en fordel med denne ordningen er at elveeierne får full oversikt over oppgangen av fisk.