Moen Marin har fått tildelt 24 prosjekt som skal benytte elektrifisering som nullutslippsteknologi i skip, og vil med dette bidra til et betydelig løft for havbrukssektoren sitt skifte til å bli mer bærekraftig. Plug har fått støtte til bygging av tilhørende åtte ladeanlegg.
Prosjektene som har fått støtte er et samarbeid mellom infrastrukturaktør for lading og teknologileverandører av nullutslippsskip, som sammen arbeider for å utvikle og implementere bærekraftige løsninger for maritim transport.
– Nå er det ingen unnskyldning lenger. Næringen har etterlyst ladeinfrastruktur og infrastrukturaktørene har etterlyst elektriske fartøy, så her har Enova gjort et viktig grep med å få aktørene til å samarbeide om løsning. Vi ser frem til å levere nullutslippsteknologi og samarbeide med Plug om ladeinfrastruktur på disse prosjektene, sier Mariell Ulla Toven, leder utvikling (CBDO) i Moen Marin, i en pressemelding.
Les også: Første tildeling på støtteprogrammet “Batteri i Nullutslippsskip” er nå klar
Moen Marin er verdens største leverandør av arbeidsfartøy til havbruksindustrien, og viser vei for økt bærekraftig utvikling innenfor næringen. Moen Marin har levert tilnærmet 60 elektriske fartøy til havbruksnæringen. Denne tildelingen innebærer at Moen Marin skal levere både helelektriske lokasjonsbåter og båter til passasjertransport.
Les også: Er i villrede om hva som skjer med utslippskravene for havbruksfartøy
Plug er et ladeinfrastruktur-selskap i Eviny som bygger ladeinfrastruktur for maritim sektor, og er en samarbeidspartner i alle prosjektene.
– Norge har verdens nest lengste kystlinje og dette er en kjempegod start på bygging av ladeinfrastruktur som må skje langs kysten vår. Vi bygger ladeanlegg som kan brukes av flere fartøy og aktører, og det er en viktig forutsetning for å lykkes med maritim omstilling, sier Bjørn Hønsi Følling, Leder for maritim lading Plug.
Ti av prosjektene er helelektriske persontransportfartøy for oppdrettsnæringen. Dette er fartøy som har plass til 6-10 passasjerer, vil ha en servicehastighet på hele 20-25 knop, samt en rekkevidde på opptil 40 nautiske mil – ledende kvalifikasjoner på helelektriske fartøy. Dette er et nullutslippsfartøy som vil spare 77 tonn Co2-utslipp i året. Moen Marin og Pascal Technologies fikk også i 2023 tildeling fra Enova på å levere én passasjerbåt som nå er under bygging.
Pascal Technologies er et maritimt teknologiselskap, og har fokus på innovative løsninger med det endelige mål å oppnå nullutslipp. Pascal sin skrogteknologi er utviklet for å øke energieffektiviteten til båter. Skroget løfter båten delvis opp fra vannet gjennom å skape en luftlomme mellom skrog og sjø.
– Vi gleder oss veldig til dette samarbeidet med Moen Marin og Plug for å levere nullutslippsfartøy for oppdrettsnæringen. Disse båtene møter markedets økende interesse for elektrisk fremdrift, spesielt blant oppdrettere med behov for hurtiggående båter. Med forventning om strengere utslippskrav i fremtiden øker etterspørselen. I tillegg gir fullelektrisk drift betydelige kostnadsfordeler med lavere vedlikehold og drivstoffutgifter. Dette gjør løsningen både økonomisk og miljømessig bærekraftig, sier Markus Tufte-Johnsen, kommersiell sjef i Pascal.