I slutten av forrige uke var det overlevering av «Frøy Leader», en servicebåt som har fått et innovativt design utviklet av Frøy selv, i samarbeid med Møre Maritime.
«Frøy Leader» er en batterihybrid, med designbenevnelsen MachoCat High, og er bygget på Sletta Verft på Nordmøre. Båten er bygd for å håndtere de fleste arbeidsoperasjoner innen service i havbruksnæringen, og har flere innovative løsninger til glede for både mannskapet og miljøet.
– Båten er en søsterbåt og videreutvikling av «Frøy Master». Den nye båten er spesialtilpasset med en ny og innovativ løsning, der vi har tatt et spennende grep med å heve innredningsdekket en etasje opp. Dette sikrer store gode lugarer, bysse, messe og oppholdsrom for mannskapet. I utformingen og byggingen av båten er det tatt hensyn til både at både mannskapet og omgivelsene skal ha det best mulig, forteller Andreas Vatn i Frøy, og legger til at Frøy har selv vært aktiv i å utvikle de innovative løsningene.
I tillegg til at man har lagt vekt på løsninger som bedrer mannskapets velferd, kan fartøyet operere rundt merdene uten motorstøy og utslipp, og det er tatt spesielt hensyn til støyisolering og andre støyreduserende tiltak på utstyr som hydraulikk, vinsjer og thrustere.
– Båten har fått en betydelig miljøprofil med et lettdrevet skrog, vannbåren varme og en ekstra stor batteripakke på 1.000 kilowatt og flere andre energireduserende tiltak, som reduserer både utslipp og dieselforbruk kraftig, sier Vatn.
Båten har en stor hangar og kontrollrom, et stort arbeidsdekk, kraftige kraner, høy slepekraft, godt lasterom og godt med lagerplass, som gjør båten egnet for de fleste utfordringer. Båten går rett inn i kontrakt med en større norsk havbruksaktør.
Sletta verft har bygget båten. De har bygget båter for Frøy i en tiårsperiode snart, og er stolte over resultatet.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Frøy i mange år nå. Denne båten var en artig utfordring. Det tok litt tid, men vi har fått et bra produkt som vi er stolte over. Vi ser fram til å bygge flere lignende båter i framtida, forteller Kåre Sletta.