Svensk etterrestningstjeneste vil ikke utelukke innblanding av en fremmed makt.
Ofotbanen, eller Malmbanen, som strekker seg fra Narvik til Kiruna og derfra videre sørover i Sverige, har blitt en viktig del av logistikken for nord-norsk lakseeksport. iLaks har tidligere omtalt avsporingen i vinter med ti vogner på svensk side av Riksgrensen.
Ingen personer kom til skade, men skadene var så massive at den viktige strekningen har vært helt stengt for all passasjer- og godstrafikk. Både sporveksler, skinner, kontaktledning og en tunnel er skadet. En inspeksjon fra Trafikverket i Sverige viser at drøye ti kilometer av strekningen er skadet.
Sabotasje
Nå kobles togavsporingen til mulig russisk sabotasje.
– Säpo samarbeider kontinuerlig med politiet, og når vi ikke umiddelbart kan utelukke innblanding fra en fremmed makt, samarbeider de om å etterforske sakene. Ellers er det en politisak, sier Säpos pressetalsperson Fredrik Hultgren-Friberg til avisen Financial Times.
Flere europeiske sikkerhets- og etterretningstjenester mener Russland planlegger omfattende sabotasjeaksjoner mot europeisk infrastruktur.
Den svenske sikkerhetstjenesten Säpo sier til Financial Times at flere jernbaneavsporinger i landet den siste tiden er under etterforskning som mulig sabotasje fra fremmede makter.
Ifølge avisen er de to togavsporinger, 17. desember 2023 og 26. februar i år, på den strategisk viktige Malmbanan under etterforskning av svensk politi og Säpo.
Det til tross for at både Bane Nor og den svenske havarikommisjonen mener det mest trolig var teknisk svikt som sto bak avsporingene.
I tillegg til avsporingen på Malmbanan, sporet et nytt tog av ved tettstedet Gnarp 12. april på den svenske østkysten.
To dager senere, 14. april, sporet nok et tog av hundre meter fra en perrong i Linköping.
– Banen er helt revet i stykker, sa Henry Peltonen, trafikkleder og trafikkinformant i Östgötatrafiken til SVT.
Milliardtap
Ifølge Sjømat Norge har norske fiskeprodusenter tapt milliarder på den 76 dager lange transportstoppen som avsporingene forårsaket.
– For fisketransporten er det snakk om et verditap på nærmere fire milliarder kroner på disse to månedene banen har vært stengt, sa Børge Edvardsen Klingan er havnedirektør i Narvik havn til Fiskeribladet i april.