210 tonn fersk fisk skal flys direkte til det kinesiske markedet fra Oslo lufthavn hver uke. Denne uken landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group.
– Dette markerer en viktig milepæl, og representerer en betydelig mulighet for sjømatnæringen i Norge, sier fraktsjef i Avinor Eva Beate Lande i en pressemelding.
Torsdag landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group på Oslo lufthavn. Den nye fraktruten forbinder Oslo direkte til Chengdu Tianfu International Airport i Kina, med en mellomlanding i Astana, Kasakhstan. Fraktruten er et viktig tiltak for å møte den økende etterspørselen etter effektiv transport av varer, spesielt sjømat, mellom Norge og Kina.
Kraftig økning i Kina-markedet
Ruten skal gå tre ganger ukentlig på tirsdager, torsdager og lørdager, operert med Airbus A330-300, med ambisjoner om å øke frekvensen på kort sikt om de fyller flyet.
– Med en kapasitet til å sende 210 tonn fersk fisk direkte til det kinesiske markedet hver uke, forkorter vi transporttiden betydelig. Vi har sett en kraftig økning i sjømateksport til Kina siden 2019, og nå som markedet åpner seg etter pandemiens restriksjoner er det avgjørende å ha direkteruter som denne for å støtte videre vekst, sier Lande.
Eksport- og import
Hovedformålet med fraktruten er transport av norsk sjømat, med et spesielt fokus på laks. Avinor og Hongyuan Group arbeider også for å sikre at flyene blir fylt med importvarer til Norge, for å optimalisere retningsbalansen for ruten.
– Med en lastekapasitet på omtrent 70 tonn per flyvning, styrker vi ikke bare vår evne til å eksportere norsk sjømat, men også muligheten til å importere varer som er viktige for Norge, legger Lande til.