Da Gigante Havbruk skulle oppgradere på Aspmyra, tok de flere bevisste grep. Deriblant å gå, stå og feire på restene av avfall fra egen næring.
– Mange vet nok ikke at vi er kommet så langt på gjenbruk, sier daglig leder i Gigante Havbruk, Kristian Lorentsen.
Selskapet, som blant annet eier Gigante Salmon, Gildeskål Forskningsstajson (GIFAS) og er medeier i Salten Aqua – er nok mindre kjent for at de også eier 76 prosent av Aspmyra.
Med det kommer enkelte fordeler inn i den nye Eliteserie-runden.
Ville matche ambisjonsnivået til Glimt
Selskapet har vært tungt involvert i utviklingen av Glimt-stadion i nærmere ti år, og særlig i det lange løpet for å gjøre Aspmyra til en såkalt «Kategori 4»-stadion.
I lys av lagets suksess de seneste årene, og for å imøtekomme UEFA-regelverket, har Gigante Havbruk gjennom sitt eierskap i Aspmyra vært en støttespiller for fotballaget.
Men, å leie ut stadion til Norges seriemester har også noen fordeler:
– Vi har støttet, og oppfordret klubbens planer hele veien, og særlig i arbeidet med gjenbruk, sirkularitet og bærekraft har vi ønsket å være en pådriver, sier Lorentsen, og viser til at klubben har valgt gjenbruk eller restaurasjon av gamle møbler som alternativ til å kjøpe nytt, for alt fra sofaer til kontormøbler på stadion.
De har også vært tungt involvert i Action Now – bærekraftsprogrammet til Glimt.
Da det kom til Gigante Havbruks helt egen del av stadion – losjen – ble selskapet inspirert til å matche klubbens ambisjonsnivå.
Julie Løvik Lorentsen hos GIFAS fikk ansvaret, og tok flere tilsynelatende symbolske, men ifølge Lorentsen viktige grep.
– Avgjørende at folk ser innsatsen vår
I det 20 kvadratmeter store rommet er det tatt flere bevisste valg, og det er særlig ett Løvik Lorentsen vil løfte fram:
– Gulvet her er laget av brukte fiskeri- og oppdrettsredskaper, som vi og andre oppdrettere leverer igjennom vår partner Nofir. Selv lysbryterne her er laget av gjenvunnet plast fra blå næringer. Vi går, står og feirer Glimt på «vårt eget» avfall, sier Lorentsen og legger til:
– Dette er et sted vi tar med mange samarbeidspartnere, leverandører og kunder – og det er viktig symbolsk å kunne vise til håndfaste eksempler på at innsatsen vi gjør på bærekraftsfeltet gir resultater. I dette tilfellet handler det om at gjenvinning funker, og at innsatsen de blå næringene gjør ikke er forgjeves, sier hun.
Daglig leder i Nofir, Øistein Aleksandersen, forteller at Gigante Havbruks datterselskap GIFAS, har vært en viktig bidragsyter til økt gjenvinning i de blå næringene.
Han mener også at det må gjøres en jobb med å løfte fram de konkrete eksemplene på hva som kommer ut av gjenvinningsarbeidet.
– Folk har generelt litt lite troa på at gjenvinning monner. Men, som vi ser med mange av grepene Glimt har tatt på hele stadion, og som Gigante Havbruk har tatt her, så kan også ord som bærekraft og sirkularitet bli mer enn bare ord. Vi trenger helt klart flere slike gode eksempel, sier Aleksandersen.