Laksegiganten har fått en ny flåte med dobbelt så stor fôrkapasitet, mens det gamle bygget har fått nytt liv blant lokalbefolkningen i Kvinnherad.
Snøkledde fjell og blikkstille sjø glitrer etter oppmerksomheten vår i Løfallstrand i Kvinnherad. Midtpunktet er imidlertid en fôrflåte i svart, hvitt og grått.
Den er først ut av fem planlagte flåter som bygges om for Mowi av ECG (nylig sammenslåtte Hellesøy Verft og Rosendal Marinservice). Skroget er det eneste som er igjen av den forrige utgaven, som ble strippet for til sammen 240 tonn betong, stål og trebygg.
Mer enn doblet kapasitet
Ideen om å bygge om fôrflåtene spiret mellom ECG og Mowi i fjor. Førstnevnte fikk levert fôrflåten i september.
Under et halvt år senere er fôrflåten utstyrt med tre nye moduler av resirkulerbar aluminium. Disse veier til sammen 30-35 tonn – rundt 200 tonn mindre enn de forrige.
Den «gamle» flåten er fra 2002.
– Problemet var ikke at den forrige var for slitt, men all betongen ga en høy egenvekt på flåten. De kunne bare laste 170 tonn fôr på den, sier Jostein Økland.
Han er prosjektleder i ECG, og holder i Mowi-prosjektet.
– Siden de nå har fjernet 240 tonn i betong, stål og annet byggemateriale, frigjøres denne vekten til fôr. Det vil si at de mer enn dobler kapasiteten, forklarer Økland.
Fem i første omgang
Mowi ønsker i første omgang å få bygget om fem av fôrflåtene sine. Kontraktsverdien på det første oppdraget er på 7,2 millioner kroner, og det er opsjon på to til innen 2024, forteller Økland.
Den vi er ombord i skal testes ut i Jondal, lenger inne i Hardangerfjorden, før Mowi bestemmer seg for om de skal gå videre med prosjektet.
– Jeg synes det har blitt bra. Det blir spennende å se om den står til forventningene når den kommer i bruk, sier Aasmund Femsteinevik, som er Mowis mann i prosjektet.
Han forteller at flåten skal i bruk om få uker. Planen er at den skal bytte plass med flåten som ligger på lokaliteten i dag, og som muligens skal fraktes til Løfallstrand for å få samme «makeover».
– Hvorfor gikk Mowi inn i dette prosjektet?
– Vi ønsket å kunne laste mer på flåtene. Nå kan det lastes mellom 360 og 370 tonn. Vi ville også ha nye fasiliteter til de ansatte, sier Femsteinevik.
Koker ned til kostnader
Det er også kostnader å spare på den økte fôrkapasiteten.
– Det handler også om at fôrbåtene ikke trenger å gå like ofte, og at vi kan være sikre på at vi alltid har nok fôr. Taper man for eksempel 20 tonn fôring en dag på grunn av et for lite fôrlager, så blir det en stor sum en går glipp av når en slakter fisken, legger Femsteinevik til.
– Kostnadsmessig er nok dette et betydelig rimeligere alternativ enn å bygge ny flåte, for så å skrote flåten, sier Økland.
Nytt liv på land
– En kan både gjenbruke flåten, og øke kapasiteten på den, fortsetter Økland.
At mesteparten av de gamle byggmaterialene også kunne brukes om igjen, ble en positiv overraskelse for de to.
Økland forteller at betonget ble skjært opp, og hentet av privatpersoner som bor i nærheten. Vinduer, bjelker og treverket fra det forrige overbygget har også fått nye hjem.
– Jeg hadde ikke tenkt at såpass mye kunne brukes om igjen, og ble positivt overrasket over at alt som var der inne kunne gjenbrukes, sier Økland.
Femsteinevik sier seg enig:
– Vi hadde ikke så mye tanker om at alt skulle gjenbrukes da vi startet, men at det kunne det, synes vi er kjempeflott.