Kina er nå det største markedet i Asia for norsk laks: – Rekord

Nyheter
0

Så langt i år har Norge eksportert nesten 60 prosent mer laks til Kina enn på samme tid før pandemien.

– For norsk laks med eksport så er det så langt i år, til og med oktober, en rekord, sier Norges sjømatråds representant i Kina, Andreas Thorud.

– Det er for øvrig også en rekord i år at Kina for første gang har blitt det største markedet i Asia for norsk laks.

Rekord
Det er i rundvekt eksportert 36.700 tonn hel fisk, til en verdi av 4,2 milliarder kroner så langt i år, forteller Thorud. For volum er dette rundt 62 prosent mer enn i fjor, og 59 prosent mer enn i 2019 – året før pandemien.

Japan, som lenge har vært det dominerende markedet i Asia, har hittil i år importert 19.040 tonn norsk laks til en verdi av 2,3 milliarder kroner.

– Det har vært en markant økning av laks til det kinesiske markedet. En viktig årsak har vært at samfunnet åpnet opp i januar 2023, som førte til at restaurantnæringen kunne fungere som normalt, Thorud.

– I tillegg ser vi i en økning av antall distribusjonskanaler hvor laksen selges, blant annet mer salg i dagligvare og online.

Laks og ørret står bak 70 prosent av eksportverdien fra Norge til Kina, her er utviklingen for laks siden 2020. Graf: Norges Sjømatråd sin eksportstatistikk for Kina

– Verdimessig ser vi en økning på 80 prosent i forhold til i fjor, men det må også sees i sammenheng med svak norsk krone og inflasjon, sier Thorud.

I 2019 var Kina det største vekstmarkedet for norsk laks. Produkter fra Norge møter i dag toll, mens produkter fra konkurrenter som Chile møter nulltoll gjennom sin frihandelsavtale med Kina.

Thorud synes det er interessant å se utviklingen i eksport av fersk filet fra Norge til Kina, som var på 810 tonn til og med oktober.

– Selv om det fortsatt er en liten del av eksporten til Kina innenfor laks, så kan det nevnes at volum for samme periode i 2019 var på 31 tonn. Så det er en tydelig trend å spore på dette.

Trend-vare
– Har laksen blitt mer populær i Kina?

– Vi ser at laks øker i popularitet i Kina, og det er flere årsaker til dette. En fordel som laks har, er mange forbrukere kjenner til laks, selv om de kanskje ikke selv har forsøkt produktet, sier Thorud.

I tillegg har laksen blitt mer tilgjengelig, og sosiale medier gjør sitt for å heve kjennskapen om laks, forklarer han.

Allerede i mai kunne Andreas Thorud fortelle om et ekstremt sterkt år for laks i Kina. Foto: Nordic Aqua Partners

– Pandemien har akselerert store trender som fokus på god ernæring og helse. I tillegg fortsetter den kinesiske økonomien og også dens forbrukere sin utvikling. Flere søker etter en såkalt «consumption upgrade», altså forbruk av det som anses som varer av høyere kvalitet. Det er ventet at det kinesiske markedet for laks vil fortsette å vokse i årene som kommer som følge av disse makrotrendene.

Thorud opplever også at kinesiske forbrukere vektlegger bærekraft, i en kontekst av at det er med på å sikre at produkter er av god kvalitet og trygge å spise.

Les også: Konsumentstatus fra fire nøkkelmarkeder: Har utenlandske medier plukket opp skandalene?

Norsk laks har en sterk posisjon både blant lokal verdikjede og forbrukere i Kina, forteller Thorud. Det viser blant annet lokale forbrukerundersøkelser.

– Har den siste tidens medieoppslag fra Norge nådd kinesiske medier?

– Vi har ikke registrert et stort fokus i lokalt media med hensyn til medieoppslag fra Norge, svarer Thorud.