Statssekretær svarer Sølvtrans-sjefen: – Reglene om rederiskatteordningen har ikke blitt endret

Nyheter
0

Statssekretær Jakob Bjelland (Sp) forklarer at gjeldende regelverk står seg.

FrPs fraksjonsleder Sivert Bjørnstad i næringskomiteen utfordret finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) 10. oktober med en interpellasjon i Stortinget.

– Hvordan vil statsråden sørge for at man fortsatt kan sikre at vi har norske sjøfolk på norske båter også i nærskipsfarten, herunder brønnbåtnæringen, og vil statsråden sørge for at disse sakene finner en god løsning? spurte Bjørnstad.

Vedum svarte med å henvise til gjeldende regelverk i rederiskatteordningen og at regjeringen har foreslått endringer for sjømannsfradraget i statsbudsjettet. Svaret han fikk var han ikke fornøyd med.

– Jeg synes at det er en litt manglende forståelse for hvilke dramatiske konsekvenser for enkeltnæringer, uttalte han til iLaks.

Les også: Bjørnstad ble ikke beroliget etter interpellasjonen

Ingen endring
En som Bjørnstad fikk gehør hos var administrerende direktør Robin Halsebakk i Sølvtrans. Halsebakk fyrte av en bredside mot finansministeren.

– Jeg synes at Sivert fremmet bekymringene til næringen på en god måte, men jeg er dessverre usikker på om Vedum faktisk forstår de potensielle konsekvensene langs kysten, og det er synd, sa han.

Les også: – Jeg er dessverre usikker på om Vedum faktisk forstår de potensielle konsekvensene langs kysten

På vegner av statsråd Vedum gir statssekretær Jakob Bjelland svar til Halsebakk.

Jakob Bjelland (Sp). Foto: Finansdepartementet.

– Reglene om rederiskatteordningen har ikke blitt endret. Kravet til utseilt distanse fremkommer i en uttalelse fra Finansdepartementet av 2. desember 1998, skriver han i en e-post til iLaks.

Bjelland benytter anledningen til å peke på at finansminister Jan Tore Sanner i Solberg-regjeringen svarte på et spørsmål fra FrP i 2020 om fjerning av utseilingskravet fra rederiskatteordningen, nettolønnsordningen og sjømannsfradraget.

Distansekravet
Statssekretæren sier videre at regjeringen ikke har endret reglene for hva slags virksomhet rederier kan drive for å få skattefritak i rederiskatteordningen.

– Rederiskatteordningen skal motvirke at norske rederier utkonkurreres av utenlandske rederier med mer gunstige skattevilkår. Dette hensynet gjør seg i mindre grad gjeldende for rederier med skip som opererer innenfor begrensede fartsområder i norske farvann. Etter reglene regnes ikke disse som «skip i fart» dersom utseilt distanse er under 30 nautiske mil i en tredjedel eller mer av året, forklarer Bjelland.

Dersom fartøyet ikke oppfyller distansekravene må selskapet tre ut av ordningen.

– Når et fartøy ikke oppfyller kravet til utseilt distanse, eller ikke oppfyller andre vilkår for å være innenfor rederiskatteordningen, må selskapet tre ut av ordningen og skattlegges etter alminnelige regler, fastslår han.

Rederier eid i lavskatteland
Jakob Bjelland peker på at dersom en brønnbåt eid av et selskap i et lavskatteland har utført tjenester for norske havbruksanlegg, vil selskapet på nærmere vilkår kunne få skatteplikt til Norge.

– Derfor er ikke disse rederiene i samme grad utsatt for den internasjonale skattekonkurransen som for eksempel internasjonal skipsfart, sier han.

Bjelland legger til:

– De norske brønnbåtrederiene kan derfor heller ikke uten videre flytte selskapene til lavskatteland og gjøre de samme oppgavene i Norge skattefritt, for da vil disse på samme måte kunne få skatteplikt til Norge, sier statssekretæren.

Sjømannsfradraget
I neste års statsbudsjett har regjeringen foreslått en oppjustering av sjømannsfradraget.

– I budsjettet justerer vi sjøfolkfradraget og dermed nettolønnsordningen slik at sjøfolk og rederier kommer bedre ut. Det inkluderer fordelaktige endringer i nettolønnsordningen for blant annet brønnbåtrederiene. Ellers er reglene de samme som når FrP var i regjering, påpeker Bjelland.

Trygve Slagsvold Vedums statssekretær avslutter med å henvise til Skatteutvalgets vurdering av rederiskatteordningen og grensegangen i forhold til oppdrett og havbruk.

– Til orientering for iLaks, har Skatteutvalget vurdert rederiskatteordningen særlig opp mot rederier som betjener havbruksnæringen, se punkt 7.9.2 i utredningen.

Her går det frem at flertallet i utvalget foreslår å avvikle rederiskatteordningen.