Salthammer Båtbyggeri merker valutaeffekten.
Verftet på Vestnes er kjent for sine servicebåter i stål og aluminium. Nylig leverte båtbyggerne, som titulerer seg som Norges eldste skipsverft, «Charlie Knight» til Inverlussa Marine Services i Skottland. Fartøyet er det første som verftet har levert utenlands.
– Det er den første vi har hatt til utlandet i moderne tid. Så utlandet, med den kronekursen, er faktisk veldig aktuelt, forteller daglig leder Lasse Stokkeland.
Les også: Salthammer sikret sin første utenlandsleveferanse
Valuta, inflasjon og gode produkter
Salthammer Båtbyggeri har ikke jobbet veldig aktivt mot det utenlandske markedet. Likefullt merker daglig leder Lasse Stokkeland at verftet fått mer oppmerksomhet i utlandet.
– Vi er veldig konkurransedyktig i utlandet både på kvalitet og det vi leverer, forteller han.
Les også: Abyss døpte servicekatamaran på Island
Stokkeland er av den oppfatningen at norske verft er blitt mer synlige overfor utenlandske kunder. I tillegg til gode fartøy tror han at valutaeffektene og inflasjon i andre land er viktige forklaringsfaktorer.
– Norske verft er absolutt mer attraktive i utlandet enn de har vært på lang tid. Det har ikke vært noe vanskelig å forstå at valuta spiller inn og er veldig gunstig. I tillegg så stiger prisene i utlandet også, sier han til iLaks.
Norsk turbulens
Salthammer Båtbyggeri-sjefen legger likevel ikke skjul på at de har merket bølger i det norske markedet, som følge av støyen rundt grunnrenteskatten.
– Vi har nå vært påvirket siste året, selvfølgelig. I fjor var det jo nokså rolig, sier han.
Les også: Bestilte båter til en kvart milliard – før grunrenteskatten ble presentert
– Er det sånn at dere kjenner på at det har gått litt saktere i det markedet med hensyn til kontrahering av nye oppdrag?
– Ja, det må jeg kunne si at det har gjort, svarer Stokkeland.
Optimist
I mai inngikk båtbyggeriet kontrakt med ålesundrederiet Charvest om levering av en ny bløggebåt.
Les også: Charvest kontraherer sin andre bløggebåt
Og i juni undertegnet de en byggekontrakt om en BobCat 26 til Hansen Maskin & Transport. Selv om Stokkeland opplever roligere tider i det norske markedet er han optimist.
– Det går nå litt opp og ned. Akkurat nå er det en del forespørsler. Vi håper at vi skal kunne få lande noe før året er omme, sier han.