Markedsaktørene er stresset og prisnivået er ikke ferdigforhandlet idet iLaks ringer for prisoppdatering fredag etter lunsj. En eksportør viser til priser på 36,50 kroner på 3-4, 37 kroner på 4-6 og 35,50 kroner på 6+. – Dette er til oppdretter i sør, poengterer han.
En annen viser til enda lavere priser: – Vi er nok ned i en 35-36 kroner, tenker jeg. 25 kroner på 1-2, 30 kroner for 2-3, 35 kroner for 3-4, 36 kroner på 4-6 og 34-35 kroner på 6+, ramser han opp.
Det er mye fisk i ukurante vektklasser i markedet.
– Det er mye 2-3 og mye storfisk. Flymarkedet er dårlig. Det vanskelig å selge. Det er trøbbel på grensen mellom Kina og Vietnam, sier han, og viser til saken der Kina har plassert en oljerigg i vietnamesisk farvann. Vietnam er et særdeles viktig transittland for fersk laks til Kina.
– Vi kommer ikke inn i Kina. Konfliktnivået er høyt – det er plutselig stopp på fly, sier eksportøren.
Samtidig som etterspørselssiden svekkes, kommer det mer fisk fra konkurrerende produsentland.
– Skottene tar mer fisk. I Frankrike er prisen enda lavere enn det jeg sier nå – de får et par fisken et par kroner billigere fra Skottland. Det er ikke uvanlig i denne perioden her. De har vært ute av markedet en tid, og bruker Frankrike og England hjemme for å komme i gang.
– Chile kommer med bra kvantum på frys til priser som ligger fem kroner under oss. Det skal en være litt obs på, legger han til.
– Det er litt trangere i døren nå. Det har med kredittforsikring å gjøre og, vi sliter med å få inn pengene. Vi har slitt de siste ukene, det skal jeg ikke legge skjul på.
Han tror, i likhet med de fleste andre, på prispress utover sommeren.
– Vi forventer at prisen blir presset både i juni og juli. Det vil bli mye opptak på grunn av lus. Samtidig er vi optimister for høsten, oktober og november. Det kan fort skje at en tar opp for mye fisk de neste tre-fire månedene.
Men først skal prisen ned.
– Jeg tror vi kommer ned til 30 kroner, spår han.
– Neste uke har vi full arbeidsuke, folk slakter i helgen på grunn av lus. Vi roer ned innkjøpene. Vi orker ikke å sitte her med usolgte biler. Det har vi gjort hver forbanna uke nå.
– Men jeg tror det er positivt at prisen kommer ned – da er det lettere å bygge nye markeder. At vi har holdt prisen så høyt siden oktober er helt ufattelig, avslutter han.