Rekordstor ordrereserve på 1,4 milliarder kroner for Moen Marin

Nyheter
0

Lanserer ny designlinje.

Moen Marin hadde ved utgangen av første halvår i år en rekordstor ordreserve på hele 1,4 milliarder kroner. Den Trondheims-baserte leverandøren av arbeidsfartøy til havbruk, har til nå levert eller under produksjon over 300 fartøy siden oppstarten i 2008. Det er en utvikling daglig leder Terje Andreassen ikke så for seg for få år siden.

– Vi var liten og ukjent da vi kontraherte vår første båt i 2008. Nå er vi den ledende leverandøren av denne typen fartøy, både i Norge og internasjonalt, sier en fornøyd Andreassen til iLaks.

– I 2019 trodde vi at vi hadde nådd et tak da ordrereserven var på 270 millioner kroner. Situasjonen nå er ikke i nærheten av det vi så for oss den gang, og det bare forsterker seg, sier han.

Ettermarked sikrer nysalg
Ordrereserven består av en god blanding av typiske røkterbåter og servicefartøy på opp til 26 meter. Det er fartøy som skal leveres både i 2024 og 2025.

– Vi er også i full gang med planlegging av 2026, og vi har ambisjoner om å bevege oss inn mot større fartøy og andre segmenter i løpet av kommende periode, forteller Andreassen.

Han mener det er flere faktorer og gode valg som er årsaken til den rekordstore ordreboka.

– Det er ingen tvil om at det har vært en krevende tid for markedet med usikkerhet i rammebetingelser for næringen. På tross av dette opplever vi at det i en krevende tid er vilje til å investere i det som ligger nært biologien med sterkt fokus på miljøoptimalisering. Dette i tillegg til behov for generell fornyelse og nye behov for økte kapasiteter er de viktigste driverne, sier han.

Terje Andreassen, ombord «Moen Arctic». (Foto: Steve Hernes)

I forkant av regelendringer
Ifølge Andreassen er det en blanding av god kompetanse og strukturert god jobbing over tid som har bidratt til at de har kommet i denne posisjonen, i forhold til sin nisje, servicefartøy til havbruksnæringa. Han tror også at måten de tilnærmet seg det grønne skiftet har vært avgjørende.

– Det å satse på batterielektriske løsninger i forkant av kommende regelverksendringer har bidratt sterkt til å forsterke etterspørselen.

– Moen Marin har tidlig valgt å etablere et profesjonalisert ettermarked, der vi har fem ansatte med solid erfaring fra maritim bransje. Den jobben Moen Marin har gjort på ettermarkedet har også vært viktig for å sikre nysalget til Moen Marin, sier han.

– En så stor ordrebok forplikter vel også?

– Det forplikter noe enormt. Parallelt med økningen har vi klart å vokse ved å bygge en solid systemkompetanse med gode rutiner og prosesser for langsiktig planlegging, oppfølging og inspeksjon. Det er mye av verdien og grunnlaget for veksten vi har hatt.

– Kan det også skape utfordringer?

– På generelt grunnlag vil jeg si vi har god kontroll på produksjonen, og over tid bevist høy leveringspresisjon av våre fartøy. Men også vi har merket utfordringer hos noen av underleverandørene av utstyr.

– Med utfordringer i leverandørmarkedet for utstyr har vi kompensert dette med langsiktig planlegging med løpende to til tre års horisont for å ligge i forkant av behovene.

– Dere antok taket var nådd i 2019 med ordrer for 270 millioner. Ser dere et tak nå?

– Vi føler vi har rimelig god kontroll, siden vi logger markedet kontinuerlig. Vi har fortsatt en relativ solid leads portefølje som forteller oss hvordan vi til enhver tid kan engasjere oss i nye fartøy, og med det god oversikt over behovet i markedet. Og sammenligner vi behovet i år med i fjor, ser vi fortsatt en økning i behovet, sier han, og mener det er flere grunner til det.

– Det er både et etterslep i investeringer i havbruksnæringa, men også behov for fornyelse både i forhold til kapasitet og det økte fokuset på miljøvennlige hybridløsninger, sier Andreassen.

Tirsdag lanseres den nye designlinjen. Illustrasjon Moen Marin.

Ny designlinje
Fornyelse blir det også på selskapets nye fartøy.

– Vi har over tid jobbet med prosjektet for den nye designlinjen. Det er både for å gi et nytt uttrykk, men også i forhold til funksjonalitet og kapasitet. Ikke minst har det vært fokus på miljøvennlige og motstandsoptmaliserte skrog.

– I tillegg er fartøyene utrustet med egenutviklet IAS og digitale løsninger som skal gi kontinuerlig tilbakemeldinger for optimalisert drift av fartøyet, og med plattform for datafangst og distribusjon av sensordata, forklarer Andreassen.

– Dette er ei næring som generelt er i utvikling og med det til enhver tid behov for fornyelse. Å fornye modellspekteret er en viktig del av jobben vi holder på med. Også ser det jo bra ut, det er salgbart, og vi opplever stadig gode tilbakemeldinger fra kundene, avslutter daglig leder i Moen Marin, Terje Andreassen.