Et salg kan være nært forestående.
Frøy fikk en EBITDA på 201 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med 260 millioner samme periode året før. Omsetning i perioden var 579 millioner kroner, mens driftsresultatet utgjorde 97 millioner kroner.
Ifølge selskapets kvartalsrapport var den justerte EBITDA-margin den høyest oppnådde (ekskludert drivstoffkost og gevinst ved salg av fartøy) i brønnbåtsegmentet siden børsnoteringen.
Frøy opplyser å være i flere kontraktdiskusjoner og møter høy etterspørsel for rederiets tjenester. Selskapets såkalte «backlog», inngåtte avtaler, er på seks milliarder kroner.
Styret i Frøy foreslår et samlet utbytte på 1,50 kroner pr aksje for regnskapsåret 2022. Utbyttet vil bli delt i to transjer på 0,75 kroner per aksje som utbetales i juni og oktober 2023. Videre vil styret foreslå å innføre halvårlige utbyttebetalinger fremover.
«Frøy har en godt vedlikeholdt flåte på over 80 fartøy, bygget på lave nybyggpriser sammenlignet med nybyggprisene i dag. Over tid forventer Frøy at de økte prisene på nybygg vil presse timecharterpriser og priser på rammeavtaler høyere også for den eksisterende flåten», skriver selskapet.
Frøy er 72,1 prosent eid av SalMar. I sin kvartalsrapport, som blir fremlagt samme dag som Frøy, fremgår det at SalMar vurderer strategiske alternativer for eierskapet i Frøy, med «sterk interesse fra flere parter».
Rederiet hadde ved årsskiftet en totalbalanse på 8.026 millioner kroner og en netto rentebærende gjeld på 4.166 millioner kroner.