Bygger verdens første kombinerte fiske- og bløggebåt

Nyheter
0

Myre Kystdrift, et rederi fra Myre i Vesterålen, har i tirsdag 14. februar inngått konkrakt med Larsnes Mek. Verksted om bygging av verdens første kombibåt for konvensjonelt fiskeri og bløggebåt for havbruksnæringen.

Rederiet eies av Myre Maritim og Michael Lockert og ble etablert i 1998. Selskapet eier fiskebåten «Kystfisk» og er fullstrukturert på hvitfisk.

Myre Maritim driver fiskemottak, filetproduksjon og tørking av fisk hvor kvote tilhørende «Kystfisk» i sin helhet kan vise til 98 prosent videreforedlings grad på land. Michael Lockert er daglig leder i Myre Kystdrift og skipper på fartøyet «Kystfisk».

En kombinasjonsdrift mellom fiskeri og havbruk vil utnytte kapasiteten og legge til rette for kompetanseoverføring mellom næringene. Sektormyndigheter stiller ulike krav til de spesifikke næringene og planlagte fartøy vil bestå av det beste fra begge næringene.

Bruk av eksisterende teknologi fra havbruksnæringen, som automatisk bløggelinje, kan på sikt sikre korrekt ressursavregning og kvalitetssikre forvaltning av norsk fiskerinæring. Automatisk bløggelinje i fiskeri vil også redusere arbeidsbelastningen på mannskap og dermed legge til rette for at flere kan være arbeidsaktive lengre. Vi håper også at dette skal være en arbeidsplass som er interessant for yngre arbeidstakere og dermed sikre rekruttering til norsk sjømatnæring, heter det i en pressemelding.

Totalt sett vil Myre Kystdrift øke bemanning fra seks til 18 helårige arbeidsplasser.

For å imøtekomme kvalitetskrav fra markedet med hensyn til sporbarhet, matsvinn og kvalitet på produktet, vil digital informasjon lagres i «block chain». Dokumentasjon av enhver operasjon er transparent og sikrer at alle kunder og samarbeidspartnere har korrekt informasjon til enhver tid.

Så langt skal batteri som energikilde dekke omtrent 70-80 prosent av all operativ drift. Selskapet satser offensivt på bruk av alternativ energikilde, og vil fortløpende øke batterikapasiteten dersom man ser at ytterligere operasjoner kan benytte batteri som energi kilde, og har derfor valgt å utruste fartøyet med en batteripakke på 1,5 Mwh.

Båtens Navn TBA
Rederi Myre Kystdrift
Verft Larsnes Mek. Verksted
Design Seacon  *SC-51
Lengde 51,23 m
Bredde 12,10 m
Type Snurrevad / Bløggefartøy