Fredag 13. januar ble brønnbåten «Ro Senja» overlevert til rederiet Rostein.
84 meter lange «Ro Senja» er bygget etter samme konsept som «Ro Vision» og «Ro Venture», med hybrid-anlegg og tanker på 3.900 kubikkmeter.
I likhet med «Ro Vision» skal SalMar være oppdragsgiver for «Ro Senja» de neste årene. Kontrakten ble skrevet mars 2021, og skrogverftet Marine Projects i Gdansk startet kutting av stål i starten av juni samme år. På grunn av økning i koranapandemien og krigen i Ukraina ble skroget 2-3 måneder forsinket fra skrogverftet.
Dette er den tiende brønnbåten Larsnes Mek. Verksted leverer til sin majoritetseier Rostein. Skipskompetanse i Måløy har designet alle båtene.
– Vi vil takke våre egne arbeidere igjen for fantastisk jobb. I tillegg vil vi takke alle leverandører som har våre involvert på båten, mange av dei lokalt og fra Møre og Romsdal. Det er cirka 75 prosent norsk verdiskapning på dette prosjektet, sier verftsdirektør Jarle Gunnarstein i en pressemelding.
– I tillegg vil også takke Eksfin for sitt skipsfinansieringstilbud til rederiet. Uten dette ville ikke «Ro Vision», «Ro Venture», «Ro Sailor» og «Ro Senja» vært realisert så raskt. Eksfin sitt tilbud er avgjørende for å sikre videre aktivitet ved norske verft.
Brønnbåten er innredet for et mannskap på 12 personer.