– Nå jobber vi med å se på hvilke muligheter det er i markedet

Nyheter
0

For Mekon er målet å bruke kun resirkulert plast.

Servicefartøyet «Bjørøyvær» har tatt en pause i vaskinga av ringer ute ved lokaliteten, og heller lagt til kai ved landbasen i Flatanger. Stiv kuling er lite gunstige forhold å vaske ringer. Kaptein Frode Dølvik og hans to medarbeidere benytter resten av dagen til vask og vedlikehold av arbeidskatamaranen.

Ringvaskeren som ble lagt til kai med båten er den første kommersielle varianten av Mekons nyutviklede RV-2 PE. Vaskeren ble overlevert til Bjørøya Fiskeoppdrett i høst.

– Det aller meste av vaskingen er unnagjort for sesongen. Fremover blir den nok mest å fungere som en serviceflåte. Vi har nå fått testet denne vaskeren på drøyt 15 ringer, og er så langt godt fornøyd med resultatet, sier Dølvik.

Det startet med en bacheloroppgave
Det Rørvik-baserte selskapet Mekon startet utvikling og produksjon av sine første ringvaskere tilbake i 2014, i tett samarbeid med KB Dykk. Året etter var den første ringvaskeren på sjøen, og i 2016 ble andre generasjon RV-2 lansert. I dag er det drøyt førti ringvaskere fra Mekon i drift, både i Norge og i utlandet.

Petter Dille Løvmo, prosjektingeniør i Mekon. (Foto: Steve Hernes).

Petter Dille Løvmo er prosjektingeniør i Mekon, og har hatt en sentral rolle i utviklingen av den nye generasjonen ringvasker som Bjørøya Fiskeoppdrett har. Han startet det hele med bacheloroppgave i logistikk mens hans studerte ved NTNU i Trondheim. Mekon hadde et behov for å tilegne seg kunnskap om hva som fantes i markedet av tilsvarende løsninger.

– Vi kartla markedet for ringvaskere både i Norge, Skottland, Canada og Chile. Oppgaven min gikk ut på å se hvilke design som egnet seg best for å kunne tilpasse utstyret for markedet i de store oppdrettslandende, sier Dille Løvmo til iLaks.

Behovene endrer seg
Etter åtte år med ringvasking har kundenes behov endret seg. Da første vasker ble introdusert, skulle denne ha lavest mulig vekt og kunne flyttes rundt uten å måtte slepes. Ifølge Dille Løvmo er i dag behovet en større, mer hardfør og allsidig vasker som også kan brukes til annet arbeid.

I tett samarbeid med daglig leder i Mekon, Ivar Sandseng, ble løsningen å velge et helt nytt materiale i videreutviklingen av ringvaskeren. Resultatet ble at støpte glassfiberelementer ble erstattet med PE-plast.

– Det er materialvalget som utgjør den store forskjellen. PE-plast gir en mer robust og fleksibel flåte, som også designet for å slepe med seg i sjøen, forteller prosjektingeniøren.

Rett ved kystbyen Rørvik ligger Ottersøy og Purkholmen industripark. Her ligger brønnbåter, servicefartøy og utstyrsleverandører tett i tett. Lokale gründere og entreprenører betjener regionens mange oppdrettere. Inne i Mekons verkstedhall bygges ringvaskere og andre produkter til oppdrettsnæringa.

Sveiser Matous Kadervak i Mekons verkstedhall i Rørvik. (Foto: Steve Hernes)

Tilpasses større flytegrager
Her inne ser Petter Dille Løvmo for seg at det allerede over nyåret kan produseres flere eksemplarer av den nye ringvaskeren. PE-plasten kjøpes inn fra ekstern produsent, men her inne sveises og monteres alle delene sammen til ferdig produkt.

– Det tar nok mellom tre og fire uker å ferdigstille en slik vasker, fra oppstart til ferdigstillelse. Versjonen som vi står ved i dag kommer nok til å bli den som erstatter RV-2, men vi jobber nå også med å forbedre denne til å kunne ta større ringer, sier Dille Løvmo.

– I dag er den tilpasset ringer opp til en størrelse på 560 millimeter. Den første flåte som tar flytekrager på 630 millimeter leveres til kunde i første halvdel av 2023. Denne har større arbeidsrom slik at flåten kan brukes til å utføre servicearbeid, sier han.

– Fremover har vi også et mål om at alt skal være produsert av resirkulert PE-plast fra oppdrettsnæringa. Nå jobber vi med å se på hvilke muligheter det er i markedet, for å bruke kun resirkulert materiale, avslutter Petter Dille Løvmo.