Mandag signerte Avinor og DB Schenker kontrakt om å bygge en ny fraktterminal på Oslo Lufthavn.
– Målet med å feste ut en tomt så DB Schenker kan bygge den nye fraktterminalen på nesten 4000 kvadratmeter, er å tilrettelegge for mer lønnsomme ruter for flyselskapene, skape et nordisk knutepunkt for frakt til og fra Norden, samt styrke import- og eksportmulighetene for norsk næringsliv, sier direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn, Bent Arne Skatvedt, til Hangar.no.
– Og med denne terminalen vil DB Schenker konsolidere sin flyfrakt til og fra Norden på Oslo lufthavn, supplerer administrerende direktør, Knut Eriksmoen, i DB Schenker Norge.
Den tyske logistikkkjempen Schenker har lenge gått svanger med sine byggeplaner. Under et arrangement under den store sjømatmessen i Barcelona slutten av april kunngjorde Eriksmoen planer om å føre opp en terminal som kunne sikre enårlig kapasitet på minst 100.000 tonn sjømat.
– Vi planlegger å bygge en ny terminal på Gardermoen. Hvorfor Gardermoen? Fordi det er den viktigste hub for flyfrakt i Norden, sa Knut Eriksmoen under et møte hvor alle de store sjømatkundene var invitert.
Schenker var da villige til å investere 180 millioner kroner i den nye terminalen. Nå er kontrakten om å bygge en ny terminal signert.
For det er fortsatt sjømat, og da særlig fersk laks, som dominerer flyfrakt ut fra Norge.
– For selv om flyene er fulle med flyfrakt ut av Oslo Lufthavn, særlig på grunn av norsk sjømateksport, så ser vi et betydelig potensial for å fylle eksisterende tilgjengelig kapasitet med mer flyfrakt inn til Norge, fraktsjef i Avinor, Martin Langaas, til Hangar.no.