Emballasjekjempen BEWI rapporterer i dag sine resultater for tredje kvartal. Selskapet fikk en nettoomsetning på 267,5 millioner euro, opp med 39 prosent sammenlignet med 193 millioner euro for samme kvartal i fjor. 15 prosent av veksten var organisk, hovedsakelig forklart av høyere salgspriser. Justert EBITDA kom inn på 34,4 millioner, opp fra 34,2 millioner euro registrert for den tredje kvartal 2021.
– Vi er veldig fornøyde med å levere nok et kvartal med vekst og solide resultater, tatt i betraktning de stadig mer utfordrende markedsforholdene. Gjennom det siste oppkjøp utvider vi geografisk og ytterligere styrker våre posisjoner innen strategisk viktige markeder og segmenter, sier Christian Bekken, administrerende direktør i BEWI.
Alle segmenter, unntatt Circular, bidrar til den organiske veksten, hovedsakelig på grunn av sterk prisstyring. Styren-råvareprisene fortsatte å øke inn tredje kvartal og falt mot slutten av kvartalet. Bruttomarginen for segment RAW forble solid, men forventninger om synkende råmaterialepriser i kombinasjon med økt usikkerhet knyttet til dagens makroklima påvirket segmentets volumer negativt.
I løpet av oktober avsluttet selskapet sitt oppkjøp av konkurrenten Jackon.
– Vi er glade for å endelig kunne fullføre Jackon-transaksjonen, og ønsker velkommen mer enn 900 nye ansatte til vårt selskap. Nå kan vi fokusere fullt ut på integrasjon, inkludert å hente ut de betydelige synergiene vi har identifisert. Vi tror dette vil gjøre oss i stand til å opprettholde et sterkt EBITDA-nivå fremover, selv om vi forventer å se mykere volumer til utvalgte bransjer gitt nåværende markedsforhold, fortsetter Bekken.
– Vi mener BEWI er økonomisk og operasjonelt robust, og godt posisjonert i dagens utfordrende markeder. Usikkerheten har økt for kort- til mellomlang sikt, og vi har derfor satt i gang forebyggende tiltak for forbedret kostnadskontroll, kombinert med planlagte aktiviteter for kostnadsreduksjon etter integrering av Jackon, avslutter Bekken.