– Vi er privilegerte som har fått skape verdier og arbeidsplasser. Håper vi får lov til det også i fremtida

Nyheter
0

Døpte verdens største fôrmaskin.

Et femtitalls gjester, fra lokalt nærings- og samfunnsliv, var møtt frem ved Wenberg Innovation Park utenfor Fauske, for å ta verdens største fôringsmaskin i nærmere øyesyn. Formiddagssola skinte lyst og lagde en krystallblå himmel over Skjerstadfjorden, men det var som om en grå sky lurte i det fjerne.

Mens ansatte, gjester og leverandører nøt smaken av Nordic Blu-laksen, dukket ordene skatt og usikkerhet stadig opp i forsamlingen. Verten selv, Geir Wenberg, erkjente det var et bakteppe de helst skulle vært foruten, men flåten skulle uansett få sitt rettmessige navn.

– Hvorfor har vi valgt å gi den navnet «Nordic Blu», spurte Wenberg seg selv og de fremmøte. – Jo, kort fortalt, så er Nordic Blu nå merkevaren på all laks Wenberg og Edelfarm produserer i Skjerstadfjorden, svarte han.

– I dag er det jo en fantastisk flott dag, sånn værmessig, og en gledens dag. Så jeg skal ikke si et eneste ord om skattleggingen av næringa. Det har jeg pratet veldig mye om de siste dagene, sa Wenberg.

Geir Wenberg forbereder dåpen av fôrflåta «Nordic Blu». (Foto: Steve Hernes)

Lav champagnefaktor
Gudmor var Fauskes ordfører, Marlen Rendall Berg (SP). Hun styrte så godt hun kunne unna det kommende statsbudsjettet under dåpsseremonien. Ørjan Wenberg, uten sabel, men med stødig hånd, håndterte ei flaske Oddbirds, Blanc de Blancs, slik at korka traff smalt i betongveggen på flåta.

Flåta til drøyt 40 millioner kroner, levert av ScaleAQ, er av typen Nova Concrete. Den laster 10.400 kubikkmeter, tilsvarerende 650 tonn fôr. Flåta på 40X20 meter, takler en bølgehøyde opp mot fire meter. Den er utstyrt med to synkroniserte generatorer og er klargjort for landstrøm.

Foruten kontrollrom, oppholdsrom og kjøkken har flåten tre lugarer med tilhørende bad, samt at det er satt av plass for både badstue og trimrom. Truls Opsøen er leverandøren prosjektleder.

– Jeg har jobbet med en kunde som både er fremoverlent, men også svært tydelig på hva de ønsker. De har vært veldig på gjennom hele byggeprosessen. De neste par ukene skal flåta installeres med en rekke systemer, men også innredes etter kundens ønske, sier Opsøen.

Truls Opsøen, prosjektleder hos ScaleAQ, i hjertet av fôflåta. (Foto: Steve Hernes).

I løpet av to til tre uker skal flåta være ute ved merdene, slik at de 20 linjene kan gjennomføre sin første test i de rette omgivelsene. Den teoretiske makskapasiteten på linjene er 85 tonn fôr i minuttet.

Opsøen forteller at turen fra Måløy til Fauske tok 12 dager, og det gikk non-stop. Til og med tidevannet i Saltstraumen hadde de timet perfekt, slik at de kunne gå gjennom malstrømmen uten å måtte vente. Neste flåte ut for Opsøen og ScaleAQ blir maken til denne. SalMar skal ha samme skrog, men uten tilsvarende overbygg og med én silo mindre, forteller han.

Privilegerte
– For oss som startet med en robåt, et øsekar og trettikilos fôrsekker, så er det helt fantastisk at vi i dag kan ta i bruk et slik verktøy for å fôre fisken. Ut fra det perspektivet vi hadde den gang, er det helt fantastisk at denne flåta ligger ved kai her nå, sa han.

– Da jeg var ung og tok akvakulturutdanning, og hadde som mål å jobbe med produksjon av laks, hadde jeg mange drømmer og ideer og hvordan næringa kunne utvikle seg. Realiteten så langt, er at vi på ingen måte kunne forutse utviklingen vi har hatt.

– Totaliteten er så mye større enn det vi turte drømme om. Et godt og nært samarbeid mellom selskapene Wenberg og Edelfarm, men også de to familiene, har gjort det mulig å skape vekst og utvikle bedrifter i Salten.

– Vi er privilegerte som har fått skape verdier og arbeidsplasser. Jeg håper virkelig at vi også får lov til det i fremtida, nå med tredje generasjon på vei inn i det som er bygd opp her, sa Geir Wenberg.

Flåtas 20 fôringslinjer.