Slepebåt i tjeneste for AquaChile kantret

Nyheter
0

En slepebåt som sies å betjene oppdrettselskapet AquaChile, kantret i en fjord ved Reloncaví Sound, som ligger i Los Lagos-regionen i Chile fredag 2. september. Lokale myndigheter ble satt i alarmberedskap for en potensiell lekkasje av oljen fra tankene.

Fartøyet gikk på grunn klokken 04:45 lokal tid mens det forberedte seg på å ankre, og veltet deretter til babord side. De fem besetningsmedlemmene forlot fartøyet og svømte mot kysten, hvor de senere ble hjulpet av en båt fra AquaChile-anlegget, rundt 300 meter unna ulykken, rapporterer det lokale nyhetsbyrået Elciudadano.

Et samvirke av blåskjelloppdrettere og flere andre lakseoppdrettsanlegg ligger i nærheten, heter det i rapporten.

Mulig oljelekkasje
Havnemyndighetene i Cochamo overvåker ulykken og den mulige drivstofflekkasjen siden slepebåten, kalt “Joaquín Primero”, hadde rundt 5.000 liter olje i tankene.

– I går (fredag) ble det sett spor av drivstoff. Vi er ikke sikre på om dette drivstoffet kommer fra skipets tank, som hadde omtrent 5.000 liter inni, eller om det kan komme fra samme lense i skipets maskinrom, uttalte førstesersjant Patricio Villarroel til Radio del Mar.

Sjøforsvaret har utført undervannsinspeksjoner ved hjelp av en ROV for å finne ut om fartøyet har lekket olje fra tanken til kystområdet, men ingen har angivelig blitt oppdaget så langt.

– Som sjøfartsmyndighet fortsetter vi å overvåke arbeidet som utføres av det ansvarlige selskapet for å kunne fjerne det skipet fra Bahía Sotomo-sektoren, sa Villarroel.

En rekke ulykker
Den chilenske naturverngruppen Ecocéanos bemerker at det fra 2017 til 2022 har vært 54 maritime nødsituasjoner i de forskjellige flåtene som opererer i lakseoppdrettsregionene i det sørlige Chile.

– I løpet av de siste seks årene har det vært minst 13 ulykker og/eller senking av fôrflåter for laks, skip som frakter olje og drivstoff og andre forsyninger til anlegg og oppdrettssentre, i tillegg til skip som fraktet levende laks, uttaler grupperingen.

Stilt overfor disse konstante ulykkene, ber fagforeninger om at industrien skal overholde sikkerhetsstandarder, forsvare arbeidstakernes rettigheter og beskytte deres liv. Fagforeningen hevder at det er “null inspeksjoner” gjort på små fartøyer.

iLaks har kontaktet AquaChile for en kommentar til saken.