Villa Seafood hentet 25 millioner kroner gjennom crowdfunding

Nyheter
0

Trykker opp ti prosent nye aksjer.

– Jeg kan bekrefte at emisjonen er fulltegnet, sier Anders Hagestande, finansdirektør i Ålesund-selskapet Villa Seafood, til iLaks.

– Det var stor interesse og emisjonen ble raskt fulltegnet etter at den gikk ut offentlig gjennom plattformen Dealflow. I emisjonen ble det utstedt ti prosent nye aksjer, og selskapet ble verdsatt til 250 millioner kroner pre-money i transaksjonen, utdyper han.

Vekstfase
– Gjennom emisjonen økte aksjonærbasen fra ti aksjonærer til godt over hundre. Plattformen Dealflow tilbyr mulighet for handel i annenhåndsmarked, og etter at emisjonen blir godkjent vil det være mulig å handle i aksjen, sier Hagestande videre.

– Hva skal pengene brukes til?

Foto: Villa Seafood

– Villa Seafood Group er i en vekstfase der omsetning har økt betydelig de siste årene. Konsernet har en filetfabrikk under oppføring, og dette vil gi selskapet ytterligere vekst i aktivitet og omsetning. Omsetningsveksten gir press på arbeidskapital og for å legge til rette for videre utvikling, ønsker man å styrke egenkapital og likviditet for å være rustet for videre vekst.

Villa Seafood Group har opsjon på å kjøpe seg opp i bearbeidingsselskapet Arctic Filet fra dagens eierandel på ni prosent til 33,4 prosent og vel fem millioner kroner er tiltenkt dette formålet.

Oppdrett
Villa-konsernet selger foredlede produkter av både fersk og frossen laks og hvitfisk. Villa har forøvrig eierskap av 28,9 prosent av aksjene i det skotske oppdrettselskapet Organic Sea Harvest, som vil slakte anslagsvis 2.665 tonn sløyd laks i 2022.

– Vi vil også posisjonere Villa Seafood Group til raskt å kunne agere på vekstmuligheter i Organic Sea Harvest, sier Hagestande videre.

– Emisjonen er også et steg på veien mot en mulig børsnotering ved Euronext Growth. For å noteres ved Euronext Growth er det behov for å øke investorbasen fra dagens ti eiere til en investorbase med minst 30 eiere for å tilfredsstille minstekravet til Euronext Growth. Det er imidlertid ønskelig med flere investorer utover minstekravet for å sørge for likviditet i aksjen etter en eventuell notering, fortsetter han.

Anders Hagestande. Foto: Villa Seafood

– Vil dere gå videre på børs?

– Dette er et eierspørsmål. Der det hverken er uttalt noe om, eller eventuelt når en slik prosess vil igangsettes, understreker han. – For administrasjonen er det mål om å ha tilgang til flere former for finansiering, dette for å kunne finansiere lønnsomme vekstmuligheter. Administrasjonen har derfor som mål å rigge selskapet til å kunne børsnoteres, slik at man kan gjennomføre en prosess raskt og effektivt dersom eierne ønsker det, sier Hagestande.

Management buyout
Forløperen til Villa Seafood Group ble stiftet i juni 2005 under navnet Seafood Marketing. I 2007 skiftet selskapet navn til Villa Sales, og ble en del av det etter hvert OTC-noterte konsernet Villa Organic. Etter et management buyout i 2014 skiftet selskapet navn til Villa Seafood i 2016.

Villa Seafood Group omsatte for 960 millioner kroner i 2022, og fikk et resultat før skatt på 12 millioner kroner. Selskapet er majoritetseid av dets ansatte. Største eier er konsernsjef Ove Thu, med 53,3 prosent av aksjene.

Administrerende direktør i Villa Seafood, Ove Thu. Foto: Lizbeth Osnes