Pappemballasje er en flaskehals. Det er også kostnadene for innfrysing.
iLaks har i løpet av de siste ukene flere ganger rapportert om at manko på emballasje til fryst laks har gitt økt press i ferskmarkedet. Det meste av laksen eksporteres fersk i isoporkasser, men en del selges også fryst, i pappesker. Mangel på pappesker har endret markedsdynamikken, og ført til økt press nedover i ferskmarkedet.
– Det har egentlig vært utfordringer med å få tak i emballasje for innfrysing i snart halvannet år. Det er lang bestillingstid, vi snakker fort om to-tre måneders leveringstid, noe vi ikke er vant til, sier markedsdirektør Reidar Nygård hos Pure Norwegian Seafood (PNS) til DN.
Høyere priser for frys
PNS skulle gjerne ha fryst inn mer fisk, men mangel på riktig emballasje er en stopper.
– Vi har i stor grad klart oss, og fått ting til å henge sammen, men slik markedet er nå er det høyere priser på fryst laks enn fersk laks, og vi skulle gjerne ha fryst mer, sier Nygård.
Viseadministrerende direktør i Bremnes Seashore, Bjarte Salomonsen, forteller til iLaks at fryselager er en viktig del av driften til selskapet, og at selskapet har en dialog med enkelte av sine partnere.
– Vi betaler våre leverandører i samsvar med gjeldende avtaler, men økte kostnader hos leverandørene våre gjør at varer og tjenester går opp. Så også på frysetjenester, sier han.
Ikke lønnsomt
Haugesund-bedriften Permanor er et av selskapene som leverer disse tjenestene for Bremnes.
– Eksterne fryselager er viktig både for oss og for andre næringsmiddelprodusentar. Logistikkmessig er det veldig positivt å ha et fryselager nær oss. Permanor ligger nært både vårt foredlingsanlegg og nær utskipingshavn for containere, sier Salmononsen.
Et annet fryseriselskap, Glacio, merker også at kostnadene har løpt løpsk som følge av den voldsomme økningen i strømprisene.
– Akkurat nå så er det ikke veldig lønnsomt kan man si. Det er mye man kunne gjort i etterpåklokskapen lys, hvor man kanskje burde sikret seg andre avtaler, sier daglig leder for Glacio sin avdeling i Fredrikstad, Thomas Karlsen, til iLaks.