Blue Lice fanger lus med en «myggfelle». Nå har de inngått sin første rene kommersielle kontrakt

Nyheter
0

Stordalen-selskap med uvanlig metode for lusebekjempelse.

Den rykende ferske avtalen med hardangeroppdretter Lingalaks er noe av et gjennombrudd for oppstartselskapet.

– De leier ut utstyr av oss, og vi har skrevet en minimumskontrakt på 12 måneder. Den er inngått på kommersielle vilkår. Det er vår første kontrakt rene kommersielle kontrakt. Tidligere har vi kun drevet testing, sier Olav Bekken, selger i Blue Lice, til iLaks.

Han ønsker ikke å oppgi hvor stor avtalen er i kroner og øre, men avslører at det er «en millionkontrakt».

Uvanlig
– Vi har tidligere hatt en kontrakt med Ellingsen Seafood, og en større med SalMar som vi fortsatt går på, forteller Frøyværingen som har fartstid som lakseselger i nettopp SalMar.

Teknologien de bruker er ganske uvanlig.

– Det er en «myggfelle», bare at vi setter den under vann. Lusen tiltrekkes av lys, lukt og vibrasjon. Nå bruker vi bare lys i fellene. Vi setter opp lysstaver, 16 stykker, langs etter en rammefortøyning, og så står det en pumpe under rammefortøyningene og et innsug som suger 60-70 kubikkmeter vann i timen. Vi har et filter på merdkanten som filtrerer ut det reine vannet, og det skitne dreper vi med et strømfilter – vi har to forskjellige produkter der da.

– Lusen svømmer 0,1 til 2 meter i sekundet. Den ser lyset på 30 meter og peiler seg inn på stavene, men istedenfor å sette seg på [fisken] blir den tatt av innsug, forklarer han.

– Fungerer systemet?

– Vi fanger lus og vi har hatt gode resultater på lokalitetene. På Ellingsen fanget vi 5.000 lus per dag, svarer Bekken.

Gründere
Hotellkongen Petter Stordalen eier 17,5 prosent av Stavanger-selskapet, via Strawberry Equities.

Trioen som etablerte selskapet var med på et gründerprogram i 2017, og møttes i forbindelse med et foredrag med Skretting.

– Karoline, som er daglig leder, var student på Marintek i Trondheim, Gry var ingeniør i Aker Solutions og Lars Kristian var selger i et oljeselskap. Så møttes de der og fant ut denne ideen, hvor de blant annet satte ut to bøtter med vann for å teste konseptet.

Det er store vannmasser å dekke i lusejakten.

– 75-100 meter rammefortøyning og ti meter lusebelte – så rundt 1.000 kvadratmeter. Hvor mange lus som går gjennom der vet vel tekniologien først om 50 år. Noen er opptatt av lusen vi fanger, hvor mange vi tar, mens andre er opptatt av reduksjon mot forrige utsett. Vi må prøve å standardisere fra flere utsett, så man ser en klar sammenheng. For det er det jeg tror er nøkkelen, for at folk skal skjønne at en gjør det riktig, sier Bekken.

Testing av teknologien hos SalMar. Foto: Blue Lice