Det nederlandske kongeparet kom på besøk.
Det var tidlig sommer 2020 og coronaviruset hadde satt klare begrensinger på hva som kunne holdes åpent, og hva en kunne gjøre av ulike aktiviteter. I denne situasjonen stod SeeSalmon klar til å åpne sine dører for første gang. Refsnes Laks sin visningstillatelse i Åfjord finansierer senteret som ligger sentralt til i det rette marine element, Powerhouse Brattørkaia i Trondheim.
Langs Brattørkaia rusler det daglig cruiseturister fra hele verden. Noen av disse er aktuelle besøkende på anlegget. Det gjelder å få tak i dem.
– Cruisenæringa er et potensielt marked når den nå tar seg opp. Vi er en del av cruisenettverket i Trondheim, siden turistene passerer like ved. Det store volumet av besøkende håper vi skal være studenter og skoleklasser. Det forteller Per Johan Røttereng, senterleder for SeeSalmon.
Kunnskap på løpende bånd
Til daglig er Røttereng senior konsulent i rådgivingsselskapet Inaq i Trondheim. De driver strategisk rådgivning for aktører i norsk og internasjonal. Med erfaring fra havbruk siden 1985, er det mer enn nok kunnskap innabords hos Røttereng. Han vet å formidle det også.
I en jevn strøm kommer historien om havbruk, med detaljer om teknologi og biologi. Det forklares på inn- og utpust, men på en forståelig måte for både elever og journalister.
Med seg som guide har han, Håkon Olai Ellingsen Sæther, masterstudent ved NTNU Ocean Resources (MSOCEAN).
– Jeg tar spesialisering innen akvakultur, og får brukt mye av kunnskapen fra studiet som guide her ved SeeSalmon. Det å kunne lære seg å formidle den videre, er svært nyttig, sier Ellingsen Sæther.
– Vi hadde offisiell åpning under AquaNor i fjor, men mye besøkende og aktivitet har det ikke vært i pandemien i høst og vinter. Sammen med mange andre slike sentre har tida blitt benyttet til fornyelse og oppgradering. Noen studenter har vært her på besøk, og det nederlandske kongeparet var jo innom en tur, smiler Røttereng stolt.
Foruten europeiske monarker, har de klart å etablere digitale møteplasser mellom studenter og næringsliv under pandemien, men også en og annen klasse har vært på besøk.
Verten står klar i Stoksund
Det var i 2019 Refsnes Laks fikk tildelt konsesjon og visningstillatelse. Selskapet som har sine fire lokaliteter på Trøndelagskysten, har sitt hovedsete på Stoksund, i Åfjord kommune.
Her står en RIB klar til å ta både skoleelever og andre elever på tur til selskapets sjøanlegg. Nylig var det en gruppe tsjekkiske elever fra Thora Storm videregående skole på besøk. Deres vert var Vemund Stjern.
– Det er artig å høre at de er like opptatt som norske studenter av hvordan fisken har det, forteller Stjern.
Etter utallige år som saksbehandler og forvalter av jordlover, skoglover og annet kommunalt byråkrati, har Stjern kommet seg i et marint miljø. Etter et år som røkter for SalMar, ble det jobb hos Refsnes Laks, med ansvar for besøkende på Stoksund.
– Jeg begynte i fjor, men dette blir jo første virkelige sesong. I 2021 hadde vi vel kun 300 personer ute på anleggene. Vi har ikke satt noe måltall for 2022, det er litt vanskelig, men mål er klart mere enn i fjor.
– Ungdommen som kommer på besøk vil jo ut på sjøen for å se, men ikke minst fôre fiske og gå langs merdene. Vi har også laget et program for studentene fra NTNU. I hovedsak er det sjøanlegg de ønsker å besøke, men vi legger også turen til Trøndersmolt, så de får se hvordan et settefiskanlegg driftes, sier han.
Juvelen i krona
Røttereng og guiden viser stolt frem det aller siste av teknologi, animasjoner og løsninger de har for besøkende i senteret. Mest stolt er de nok av den eksklusive kinosalen. Her er det ikke spart på noe, og Røttereng selv har vært med i planleggingen av den minste detalj.
Lys skrus av, gjester og verter setter seg godt til rette foran det enormt brede lerret. Tre Epson-prosjektører startes og kalibreres opp mot hverandre, filmen er klar og basslyden fyller rommet.
Her er det ingen tekst og tale, kun vakre bilder fra områdene i Åfjord og Refsnes Laks sine lokaliteter. Besøkende får se både bygdas landkrabber, og de som krabber sidelengs langs havbunnen. Det vises frem en krystallklar trøndersk fjord. Det er i disse omgivelsene Refsnes Laks har sitt virke.
Etter å ha vist frem sin favorittfilm, røper Røttereng litt mer av hvordan det var under planlegginga av kinosalen.
– Her røk jeg noe uklar med arkitekten. Han mente det var nok med én lydgardin. Jeg ville ha massive ting, som en fast lyddempende vegg . Dette måtte gjøres på nytt. Jeg fikk det som jeg ville til slutt. Her inne er nok de kvadratmeterne vi har brukt mest tid og penger på, sier Røttereng.
Senteret har en våtlab, der elever blant annet kan dissekere fisk for å lære mer om dens anatomi og organenes funksjon. For mange skoleelever er det første gang de ser tarmer, lever og hjerte og kan legge øyelinsa under lupen.
Spill en driftsleder
Det som for elever og besøkende kan være mest interessant, men også svært lærerikt, er det spesielle data-spillet de har fått utviklet.
Fire store skjermer står oppstilt på rad. De utgjør lokalitetene Refsnes Laks har i dag. I dette opplegget skal fire personer konkurrere mot hverandre. Det er satt opp fire ulike tema som det jobbes med. Fiskevelferd, miljø, økonomi og kvalitet.
Deltakerne i spillet skal drifte lokaliteten gjennom 12 måneder, og hver måned får de ulike utfordringer knyttet til de fire aktuelle temaene.
Hvordan de løser utfordringene, avgjør hvor mange poeng de får.
Den som står igjen med høyest mulig score, på samtlige områder, er vinneren. Det nytter ikke å droppe velferd mot høy profitt, da vinner du ikke i dette spillet.
Kan bli gode ambassadører
– Vi har lagt en plattform, og så er det mye opp til hvordan vi klarer å få kommunikasjonen ut for å få folk inn til oss. Vi har hatt et tilbud til nå, og vi ser for oss betydelig mer når det nå åpner helt.
– Det er veldig mange ungdomskoler om sogner hit. Vi kombinerer slik at skoleklasser også kan komme seg ut til Stoksund. Vi har en ordning slik at hver skole får støtte på 5.000 kroner til buss for å komme seg dit, forteller Røttereng.
– Vi har nå sendt ut til fylkeskommunen og alle kommuner i Trøndelag om de mulige tilbudene de kan ha for elevene her. Når vi har fått de første lærere inn her som blir kjent med oss, antar vi de blir gode ambassadører på egen skole, tror Per Johan Røttereng.