Satser offensivt for å sikre seg bedre kontroll med verdikjeden for flyfrakt.
Etter et par års planlegging er det endelig besluttet at Schenker skal etablere en egen terminal på Gardermoen.
– Årsaken for at vi vil etablere egen terminal, er for å ta langt større del av verdikjeden, samt for å kunne kontrollere denne. Ikke minst sikre en uavbrutt kjølekjede, forteller Morten Würgler til iLaks.
Dansken er flyfraktsjef for Schenker i Norge.
– Blant annet vil da også kunne kontrollere åpningstider som passer med inngående logistikk, mulighet for lagring, samkjøring av europafisk og flyfisk til én terminal, for å nevne noen fordeler med egen terminal, utdyper han.
Flyfrakten ut av Norge domineres av fersk laks. Fisken sendes til oversjøiske markeder, primært Øst-Asia og USA.
– Terminal kapasiteten er satt til +/- 100.000 tonn, og vil være et viktig bidrag til å ta unna den ventede vekst og forhåpentlig få tilbake de flyvolum som i dag kjøres til europeiske flyplasser på grunn av manglende kapasitet på OSL [Gardermoen], forklarer Würgler.
Schenker merker økt etterspørsel, og nøyer seg ikke med å bygge ved Gardermoen. Logistikkselskapet bygger også ny terminal ved Flesland flyplass i Bergen. Byggeperioden er beregnet til et snaut år, med påfølgende innflytting sommeren 2022.
Terminalen her er dimensjonert for å ta unna en vekst i området. Med sine 73 porter og hele 6.000 kvadratmeter til varehåndtering og 1.000 kvadratmeter kontorer, er dette en offensiv satsing for Schenker.