Stål har aldri vært priset høyere.
På førstkommende lørdag skal Sølvtrans døpe nybygget «Ronja Princess», på Skansekaia, like ved rederiets moderne og påkostede forretningslokaler i Ålesund. Brønnbåten rommer et lastevolum på 3.000 kubikkmeter. Den er bygget ved Aas Mek. Verksted på Vestnes, og er den første i rekken av syv brønnbåter i denne serien som skal leveres fra verftet til Sølvtrans.
Selskapet har også flere skip under bygging ved Myklebust verft i Gursken. Totalt skal 18 fartøyer bygges på to og et halvt år.
Normal byggekost for en moderne og velutrustet brønnbåt har de siste årene lagt mellom 300 og 400 millioner kroner.
Prissjokk
Men nå kan regningen bli vesentlig dyrere.
I kjølvannet av krigen i Ukraina har stålprisene steget hele 65 prosent – i løpet av en måned. Russland, Ukraina og Hviterussland er store produsenter av karbonstål.
Denne prisøkningen kan gjøre skipsbygging betydelig dyrere i tiden fremover.
– Hvordan slår dette ut i byggekostnadene for Sølvtrans relativt omfattende nybyggprogram? Hvem dekker de økte stålprisene – verftet eller rederiet (eller begge)?
– Vi følger selvfølgelig nøye med på det som skjer som følge av krigen. Utover det har vi ikke noen kommentarer til dette, sier Sølvtrans’ samfunnskontakt Harald Tom Nesvik til iLaks.
– De 18 båtene dere har i ordre; hvor stor investering er det for Sølvtrans?
– Det er selvsagt en stor investering, men hvor stor den blir vil være avhengig av ulike faktorer. 12 av båtene er kontrahert, mens det foreligger opsjoner på de andre.
Milliardkjøp
På spørsmål om de 12 nevnte båtene er finansiert, henviser Nesvik iLaks til Sølvtrans’ relativt nyansatte administrerende direktør, Robin Halsebakk.
Halsebakk har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.
Dersom en legger til grunn at hver båt koster 350 millioner kroner, vil 12 båter koste rederiet 4,2 milliarder kroner. Dette er samlet byggekost før den siste tidens voldsomme prisøkning på stål.