Vil færøyiske oppdrettere fortsette å forsyne det lukrative russiske laksemarkedet?

Nyheter
0

Da Moskvas forhold til Vesten nådde frysepunktet i 2014, var det ett land som kunne profittere på det.

Etter Russlands annektering av Krim, og innføringen av vestlige sanksjoner mot landet sommeren for snart syv år siden, tok Moskva igjen ved å innføre en rekke restriksjoner på import av mat (inkludert fisk) fra EU, USA, Canada, Norge og Island.

Som et resultat av dette ble Færøyene, som ikke er med i EU, den eneste importkilden for Russland av sild, makrell og oppdrettslaks som frem til 2014 i stor grad ble hentet fra Norge.

Den færøyske lakseoppdretteren Bakkafrost sa den gang at de forventet at situasjonen ville føre til at eksporten til Russland ble tredoblet.

Det viktigste markedet
Regin Jacobsen, administrerende direktør i Bakkafrost, uttalte følgende:

Regin Jacobsen. Foto: Andreas Witzøe

– Det er en veldig merkelig situasjon når et så stort marked tømmes for laks over natten idet vi har mye laks som vi ønsker å selge. Hvis du vil ha fersk laks er det ikke så mange alternativer.

Siden 2014 har øyriket i Nordsjøen mer enn doblet sin samlede eksport av fiskeprodukter til Russland. Landets inntekter fra fiskeeksport til stormakten har økt fra 112 millioner dollar til 334 millioner dollar.

Russland er nå den viktigste eksportdestinasjonen for Færøyene, og står for mer enn 25 prosent av eksporten målt i verdi. Russiske kjøpere er villige til å betale en betydelig premie for færøysk laks.

Med fornyet interesse for sanksjoner mot Russland, tar iLaks kontakt med de ledende færøyske lakseprodusentene Bakkafrost og Hiddenfjord for en oppdatering om hvordan handelen med Russland går.

Ingen kommentar
Denne gangen er imidlertid Bakkafrost-sjef Regin Jacobsen mindre opptatt av å kommentere og har ikke svart på våre henvendelser.

Hiddenfjord-medeier Atli Gregersen er mer meddelsom:

– Vi har ikke hatt noe fisk å sende i år, og når vi har dem tilgjengelig neste måned vil vi prioritere USA.

Gregerson forklarer at eksporten til Russland hadde gått ned som en prosentandel av salget for selskapet som følge av deres fokus på det amerikanske markedet.