Har for få konsesjoner til å realisere storsatsingen.
Holmøy Maritime ved Eidsfjord Sjøfarm mottok Fiskeridirektoratets vedtak om tildeling av 6,6, av 17 omsøkte utviklingstillatelser 20. oktober til utviklingsprosjektet Eidsfjord Giant. Etter en grundig gjennomgang av Fiskeridirektoratets vedtak har Holmøy-konsernet besluttet å anke vedtaket.
– Jeg mener at vårt prosjekt Eidsfjord Giant representerer en innovasjon som næringen blir bedt om å levere på. Eidsfjord Giant er en ny produksjonsform med bruk av ny teknologi der vi sikter høyt med tanke på bærekraft. Jeg mener Eidsfjord Giant treffer målet om at Norge skal lede an utviklingen av verdens mest produktive og miljøvennlige havbruksnæring, sier Knut Roald Holmøy, konsernsjef i Holmøy Holding, i en pressemelding.
Skuffet
Det planlagte oppdrettsskipet er 270 meter langt.
– Vi er skuffet over at vi ikke har fått tilstrekkelig med utviklingstillatelser for å gå i gang med prosjektet. Dersom vedtaket blir stående, og vi bare får tildelt 6,6 tillatelser til gjennomføring av utviklingsprosjektet, vil vi ikke ha tilstrekkelig risikoavlastning til å kunne gjennomføre prosjektet. Både på grunn av størrelsen på investeringsbudsjettet som ligger i overkant av to milliarder kroner, og at fisk fra utviklingstillatelsene skal flyttes over på våre kommersielle tillatelser, innebærer utviklingsprosjektet en betydelig økonomisk risiko for oss, påpeker Knut Roald Holmøy.
Ny regjering
– Jeg er optimistisk. Vi har fått en ny regjering som er tydelig på at næringen skal utvikles og at Norge skal lede an i utviklingen av verdens mest produktive og miljøvennlige havbruksnæring. Jeg mener at Eidsfjord Giant treffer dette 100 prosent og gjennom anken ber vi sånn sett om å få bidra til at Norge når sine mål, sier Holmøy.
– Vi har brukt det fremste miljøet i Norge på utvikling av prosjektet gjennom Kongsberg Maritime. Dersom vi skulle komme i posisjon for å realisere prosjektet er det et mål for oss om størst mulig Norsk teknologi og leveranse. Giant vil skape aktivitet for mange rundt om i landet under byggingen, og når prosjektet er ferdig vil det representere mange attraktive helårige arbeidsplasser i sjømatnæringen. Vi er klar til å gå i gang om anken fører frem, avslutter Knut Roald Holmøy.