Kinesiske fiskeimportører har økt innkjøpene av fersk laks med 108 prosent så langt i år.
På åtte uker i 2021 har Kina importert 4.539 tonn fersk norsk laks. Det er mer enn en dobling, fra 2.179 tonn, på samme tid i fjor.
I uke åtte alene importerte Kina 761 tonn fersk laks. Legger en til Hong Kong, som er en egen tollregion, endte den samlede importen på 975 tonn. Det tilsvarer 54 fullpakkede semitrailere, og gjorde Kina til Norges åttende største laksekunde.
Det viser eksportstatistikk fra SSB og Norges sjømatråd.
Bygger markeder
Lakseprisene har holdt seg vesentlig lavere så langt i år enn hva tilfellet var i samme periode i fjor. Lave priser stimulerer etterspørselen, tiltrekker seg nye kunder og bygger markeder.
I forrige uke meldte iLaks at Lufthansa og DB Schenker har satt inn en ny flight, fra Frankfurt til Shanghai, for å betjene den økte etterspørselen fra Kina.
Men det er såvisst ikke bare Kina som øker importen av flybåren laks. I forrige uke fulgte Sør-Korea på plassen etter Kina, som Norges niende største laksekunde.
Etterspørselen etter fersk laks er så høy i Sør-Korea at fiskerikjempen Dongwon, sammen med norske Salmon Evolution, planlegger å bygge et landbasert oppdrettsanlegg som kan produsere 20.000 tonn laks årlig.
Hver uke
Samtidig faller etterspørselen fra andre oversjøiske markeder, som en funksjon av redusert Horeca-etterspørsel og innsnevret flyfrakttilbud. USA har redusert sin import av flybåren norsk laks med to tredjedeler så langt i 2021.
Norge har eksportert totalt 218.385 tonn laks (omregnet til rund vekt) så langt i år. Lakseeksporten har økt, år over år, i hver bidige uke i 2021.