Tangstad transport landet storkontrakt.
iLaks har flere ganger omtalt SalMars byggeplaner om verdens største settefiskanlegg, på Tjuin Industriområde i Steinkjer. Nå nærmer det seg byggestart innerst i Trondheimsfjorden.
– Areal vi har sikret oss gir oss mulighet til å produsere cirka 50 millioner smolt, men foreløpig plan for utbygging er ett anlegg for 20 millioner smolt. Dette vil dekke SalMar sitt kortsiktige behov for smolt, og gi oss en god fleksibilitet. Videre utnyttelse vil bli vurdert ut fra SalMar sin fremtidige vekst innen havbasert og konvensjonell produksjon, uttalte SalMars konserndirektør for oppdrett, Roger Bekken, til iLaks i begynnelsen av februar.
To trinn
SalMar planlegger å bygge ut anlegget i Tjuin, som har en prislapp på over én milliard kroner, i to trinn. Byggetrinn 1 omfatter to klekkeriavdelinger, to startfôringsavdelinger, to yngelavdelinger, to smoltavdelinger og en postsmoltavdeling. Når dette byggetrinnet står ferdig, planlegges det produksjon av ti millioner smolt, med snittvekt cirka 250-300 gram, og resterende ti millioner på cirka 150 gram.
Forrige fredag ble kontrakten for grunnarbeidene på Tjuin signert, og det ble Tangstad transport som fikk oppdraget. Styreleder Odd Vidar Vandbakk sendte, ifølge Steinkjer-Avisa, da ut følgende beskjed til alle ansatte:
«Da har vi sikret oss all jobb som skal foregå i tomta i forbindelse med arbeid i grunnen, tilkjøring og utkjøring av masser, grøftarbeid og ferdigstilling av området, m.m. Dette vil gi Tangstad Transport AS et trygt fundament økonomisk i mange måneder, ja kanskje flere år fremover. Når vi nå har sikret oss denne store jobben (det er faktisk en prestisjejobb å få lov å være med å bygge verdens største settefiskanlegg), så fordrer det at vi alle leverer det beste vi kan. Og det er jeg sikker på at vi sammen skal klare.»
Store jobber
Selskapet følger opp med en melding på Facebook:
«Selve grunnarbeidet er en stor jobb, og hvor mye av jobben vil bestå av å grave og legge ca. 21 km rør i bakken. Oppstart er planlagt til 6.4.2021. Dette vil bidra til å sikre oss som en stor, men ekspanderende lokal entreprenør, jobb i mange måneder fremover.
Tangstad Transport har også tidligere hatt flere store jobber for SalMar, og vi gleder oss nå til nye samarbeid med dem. Vi takker SalMar for tildeling av kontrakten, og setter stor pris på at valget falt på en lokal entreprenør.»
Til Steinkjer-Avisa forteller Vandbakk at denne kontrakten betyr arbeid til minst 12-15 mann i 1-2 år.
– Det gir oss forutsigbarhet i lang tid framover, og betyr at bedriften nå har to solide bein å stå på – det ene er det faste oppdraget for MM Karton i Follafoss, og så blir det prosjektet på Tjuin, i tillegg til noen mindre oppdrag. Vi har allerede hatt de forberedende grunnarbeidene til SalMar-anlegget, og fjernet 130.000 kubikk masse, og det var veldig gledelig å få kontrakten på fortsettelsen. Vi har jo utført grunnarbeider i forbindelse med utvidelse av SalMar-anlegget i Follafoss tidligere, så de kjenner til oss, og har tydeligvis vært fornøyde, sier kontorlederen til avisen.
Åpner om to år
Under forutsetning av myndighetsgodkjennelse er det planlagt byggestart for byggetrinn 1 våren 2021 og ferdigstillelse sommeren 2023.
Når det gjelder byggetrinn 2 omfatter dette ytterligere én ekstra postsmoltavdeling hvor cirka tre millioner av totalproduksjonen på 20 millioner smolt skal fôres opp til rundt 800 gram. Byggestart for dette trinnet er forventet sommeren 2023.
Det er Krüger Kaldnes som skal levere selve RAS-anlegget. Selskapet leverte også til SalMars anlegg på Follafoss.