Trangt farvann, mørke og høy fart var utløsende årsaker til at «Eidsvaag Marin» grunnstøtte i forrige måned, ifølge rederiet.
Søndag skrev iLaks at fôrfraktebåten «Eidsvaag Marin» måtte dokksettes etter en grunnstøting i januar ved Fedje.
Den 26 år gamle fraktebåten var på tur nordover til Florø for lasting da den gikk på grunn.
Feilvurdering
Nå kan iLaks fortelle hvorfor båten gikk på grunn om ettermiddagen den 20. januar. I en rapport til Sjøfartdirektoratet beskriver frøyarederiet Eidsvaag hva som gikk galt. Ifølge selskapet skulle fraktebåten gå gjennom et smalt sund ved øya Rongevær.
«I innseilingen til sundet vi skulle seile gjennom er det en grunne på 5 meters dybde, for å unngå denne skulle vi gjøre kursendringen rett etter denne, men det var trangt og kursendringen ble gjort alt for sent. Trangt farvann, mørke og høy fart er utløsende årsaker for ulykken. Det ble gjort en feilvurdering av plass og sving», heter det i rapporten.
Det var et mannskap på seks om bord. Ingen ble skadet under hendelsen.
Tettet hull med trekile
Rederiet skriver også at vær og siktforhold i området påvirket hendelsesforløpet. Det skal ha vært 5-7 m/s vind fra øst, og en bølgehøyde på 0-0,25 meter, i tillegg til at det var regn og mørkt.
«Etter sammenstøtet/bunnberøringen hadde vi kontakt med Fedje vts. Slepebåt baut kom nærme oss i forhold til assistanse. Vi fikk undersøkt skader forut, evt vanninntrengning, da vi fant et synlig hull på størrelse med ei 5 krone i baugthruster rom forut. Dette ble tettet med en trekile. Så vi hadde kontroll på situasjonen. Tømte forepeak ballasttank og kjørte graver på dekk akter på båten. Da ble baugen hevet til ca fotmerke 10/12. Gjorde klart dykkpumpe baughtruster rom», skriver rederiet.
Inspeksjon
Sjøfartsidirektoratet ble varslet klokken 18.42, en halvtime etter grunnstøtingen.
«Det ble besluttet å gå til CCB Ågotnes for nærmere inspeksjon med dykkere. Ankomst CCB var kl 21:45, og dykkere var ankommet. Det ble filmet skrog forut, ble funnet skader på forepeak, sprekk og hull. Var inntrykket på stb side, til ca 3 m akternfor thruster tunnel», heter det i rapporten.
«Eidsvaag Marin» er 58,6 meter lang og elleve meter bred. Rederiet driver totalt 14 skip, som går i fast rute til Skretting og Cargill sine kunder over hele landet.
iLaks har bedt om en uttalelse til saken fra daglig leder Vidar Eidsvaag. Han har ingen ytterligere kommentarer om selve hendelsen. Eidsvaag skriver imidlertid, at skadene på båten er utbedret, men at det gjenstår noe vask og maling. I tillegg er fartøyet samtidig inne på sitt årlige verkstedsopphold.