Magnar Hellesøy, gründer i Green Ship Design i Sunnhordland, vil bygge to katamaraner som skal frakte laks fra Bergen til Rotterdam på 18 timer.
Det skriver Finansavisen.
Hver katamaran blir 90 meter lang og 32 meter meter bred, og skal ha plass til 55 trailerhengere med 1.100 tonn laks. Prislappen per katamaran: 41 millioner dollar, eller drøyt 368 millioner kroner. Tanken er å lage skroget i Polen, mens båtene skal utrustes i Norge.
Målet med satsingen er ifølge Magnar Hellesøy å fjerne transport av laks på fjelloverganger samt å levere over lengre avstander, uten å ta i bruk fly. Derfor er det også aktuelt å frakte laksen ut fra andre steder langs kysten i Norge.
Green Ship Design har fått lisens fra katamaran-selskapet Wave Propulsion på Bømlo.
– Det gjelder lisens per tegningspakke på skrogdesignet fra hoveddekk og ned til kjøl. Det står Green Ship Design på alle tegninger vi leverer etter avtale med Wave Propulsion, sier Hellesøy til iLaks.
Får hjelp av tysk konsulentfirma
Han forteller han at har lekt med tanken om å utvikle katamaranen i flere år, men det intensiverte seg etter at han solgte seg ut av familiebedriften Hellesøy Verft.
Hellesøy har nå engasjert det tyske konsulentfirmaet Roland Berger, som skal legge til rette for en emisjon på mellom fem og åtte millioner dollar til «Green Ship»-prosjektet inn i Green Ship Design. I tillegg skal konsulentfirmaet hente inn 30 millioner euro.
– De 30 millioner euroene skal legge grunnlaget for shippingvirksomheten Hellesøy Shipping Holding og bygging av to stykker Green Ship, sier Hellesøy til iLaks.
Intensjonsavtale med Sekkingstad
I dag har Green Ship Design på plass to intensjonsavtaler, hvorav den ene er med lakseeksportøren Sekkingstad.
– Den andre vil vente til endelig kontrakt før publisering, sier Hellesøy.
Finansavisen har spurt administrerende direktør Even Hopland i Sekkingstad hva han mener om mulighetene for at Hellesøy lykkes.
– Det er et godt spørsmål. Mange har forsøkt, men få har lyktes. Det virker som det er vanskelig å få til transportløsninger, og det er tøft å konkurrere med trailere som har lite å ha med tilbake til Europa. Det er ingen tvil om at det er lave priser på transport, svarer Hopland, og sier at den største utfordringen er last begge veier.
Ifølge Hellesøy er planen å ta med tulipaner og grønnsaker fra Rotterdam tilbake til Norge.
– Men vi ser på flere ting, men det er naturlig å tenke ferskvarer, sier Hellesøy avslutningsvis til iLaks.