Men Cermaq Chiles administrerende direktør Steven Rafferty medgir at det er store utfordringer for laksemarkedet.
– I likhet med Europa har vi fungert greit. Vi har høstet fisken vår i henhold til planen og vi har ikke gjort noe som å utsette slakt eller tung innfrysing, sier Puerto Montt-baserte Rafferty til iLaks.
Han tror ikke det er veldig store volumer av laks på fryselager i Chile.
– Jeg kan ikke kommentere andre selskaper, men jeg tror ikke at det er et enormt lager som bygges i Chile. Jeg har lest at enorme mengder frossenlaks vil bli båret inn i 2021, men det ser jeg ikke. Det er også begrenset frossen lagringsplass, så det er ikke sannsynlig at det er enormt, kanskje noen få tusen tonn. Vi får se hva som skjer de nærmeste månedene, sier han.
USA og Brasil
Rafferty sier at HORECA-segmentet i USA, som er mer eller mindre lukket, “selvfølgelig har hatt en stor innvirkning.”
– Vi har begrenset foodservice, som var rundt 40-50 prosent av markedet. Det kommer hovedsakelig til detaljhandel. Det har presset prisene ned, selv om forbruket og etterspørselen etter vårt syn er bra. De fleste av disse typene sunn mat er høyt etterspurt, men med tilbudet til et mindre marked kommer prisen ned. Det er det samme med Brasil, som er litt mer åpen.
Den erfrarne skotten er ikke bekymret.
– Jeg frykter ikke for markedene fremover, sier han.
– Selvfølgelig, i Chile har vi å gjøre med to markeder som er litt mer ustabile, og som har forskjellige holdninger til COVID-19. Selv om prisene er veldig lave, er det for en veldig kort periode, sier han.
Spansktalende Rafferty forteller at han startet laksekarrieren da Marine Harvest var eid av Unilever. Fra finansbakgrunn kom han i 1996 for første gang til Chile som Marine Harvest Chiles finansdirektør. Han så store forskjeller mellom Chile og Skottland.
– Det var en stor forskjell. Hvis du går til sjøanlegg eller settefiskanlegg, vil du ikke se for stor forskjell mellom landene. Den største forskjellen er foredling.
– Problemet med Chile er å opprettholde produktfleksibilitet, selvfølgelig kan vi produsere en enorm mengde fileter og verdiøkende produkter. Det trenger vi ikke gjøre hvis det er et marked for hel fisk. Det russiske, kinesiske og brasilianske markedet har alle preferanser for hel fisk. I USA er alt foredlede produkter, mer eller mindre. Hvis Cermaq har en fisk som kommer inn i prosessanlegget, kan vi bestemme oss for å lage seks eller syv forskjellige produkter, avhengig av hvilke som er de mest attraktive markedene eller kundene, sier han.
Operasjonell
– Vi fortsatte med de vanlige utsettplanene og har ikke redusert, sier han. – Jeg har lest at smoltutsettene kommer ned. Med Cermaq har en av de store fordelene at vi eies av Mitsubishi. I krisetider er det en veldig stor hjelp. Jeg sier ikke at vi bekymrer oss for likviditet, men vi har partnere med veldig god finansiering på veldig lang sikt. De sier: Fortsett planene som opprinnelig er lagt.
Rafferty har vært ute en vinterdag før.
– Jeg tror alle som meg, som har vært i ledende stillinger i laksenæringen i 20 år, alle av oss har taklet en del kriser. En ting bransjen gjør er å få deg til å holde deg i ro, sier Rafferty.
– Jeg sier ikke at jeg er bedre enn noen andre, fordi jeg ikke er det, men vi har alle sett det og det er lettere å være i ro og si at det er en kortsiktig ting. Suksessen til laksenæringen er ikke basert på ett eller to år, men den vil begynne å vokse igjen mens den utvikler nye markeder. Kortsiktige reaksjoner vil skade på lang sikt.
Når det gjelder prisene, sier Rafferty at tøffe tider kan gi selskapene rom for å være mer innovative, og til og med øke lønnsomheten til markedet kommer tilbake.
– Det gir deg litt sjanse til å revidere internt etter disse linjene og fortelle folk i selskapet: Ja, vi har en krise, men ikke bekymre deg for det, du kan drive et fantastisk vekstsegment, avslutter han.





